Etiketterutbildningstudier
2/12/16, 8:34 AM

Vi "massproducerar" dåligt rustade lärare

"Dick Harrisson sparkade nyligen igång en hetlevrad debatt om den högre utbildningens (påstådda) kris. Debatten är ingalunda ny. Exempelvis dundrade två professorer för knappt två år sedan att”universiteten hotar bli Sveriges nästa PISA-haveri”. Under mina 16 år vid akademin har jag hört ändlösa variationer på detta tema.

Bakgrunden är allmängods. Sedan 1990-talet har Sverige rasat i mätningar som mäter elevers studieprestationer. De hör också till de mindre skötsamma: bland de sämsta på att passa tider, bland dem som skolkar mest. Elevernas arbetsro blir dessutom allt sämre:en tredjedel av grundskoleleverna anser att de störs på alla eller de flesta av sina lektioner."

Källa

Samtidigt som detta har antalet studenter fördubblats menar de vidare. På 1980-talet var det tio sökande per en plats. Tio år senare sjönk kraven för att komma in och antalet studenter fördubblades. Även studentgrupperna, d.v.s. vilka som söker, ändrades. Som om inte detta var nog, har även kvalité på lärarutbildningar diskuterats flitigt och Högskoleverket har återkommande kritiserat landets lärarutbildningar.

Till detta kan även tilläggas att lärarnas arbetsmiljö är sämst av alla yrkeskategorier i vissa undersökningar och "Till råga på allt ska de hantera mer utmanande elevgrupper och ges inga vidare förutsättningar att fullgöra uppdraget."

Forskarens slutsats är att vi på 2000-talet utexaminerade lärare som är betydligt sämre rustade för uppdraget än tidigare generationer.

2/20/16, 4:34 PM

🎈

2/22/16, 8:34 PM

Mer om studenters kunskaper….

"Alla vet att studenternas kunskapsnivå sjunkit, att en del av dem protesterar om de behöver läsa litteratur på engelska och att de ständiga utvärderingar studenterna gör av sina lärare skapar såväl stress som likgiltighet hos kåren.

Det suckas på kafferaster och fakultetsmöten, men segrar gör ändå inställningen att man får gilla läget, bita ihop och göra sitt bästa. Med undantag då för personer som Dick Harrisson, professorn i spanska Inger Enkvist och lektorn Ebba Lisberg-Jensen samt ett antal till.

Lisberg-Jensen skrev förra året en uppmärksammad artikel i Axess magasin (2/2015) med den surrealistiska rubriken "Studenter måste kunna skriva". I artikeln uppmärksammar hon de skrivsvårigheter som finns bland studenterna. Det är inte annan språklig bakgrund än svensk eller dyslexi som förklarar problematikens totalitet, konstaterar hon.

Redan 2013 varnade Lisberg-Jensen för att detta var en epidemi och menade att det egentligen är ointressant vem som bär skulden för situationen. Ansvar, däremot, behöver tas omedelbart om Sverige ska förbli en kunskapsnation. Detta var alltså 2013."

Källa