Etikettövrigt
2/12/16, 12:20 PM

Kalasinbjudningar...

Lite nyfiken hur era förskolor ser på kalasinbjudningar och vilka argument det finns varför/varför inte… För min del har det känts som självklart att om man vill bjuda hela  gruppen bör man kunna lägga ut i facken. Nu är det ändrat på vår förskola, med dåliga argument. Problemet för vår förskola är att barnen är spridda i kommunen och någon adresslista till de andra föräldrarna inte finns, varför det kommer bli oerhört svårt för många föräldrar att få tag i varandra.

Ria74
2/12/16, 12:35 PM

Som förälder tycker jag det är bra att på vår förskola får man inte dela ut inbjudningar där.

Dom försöker undvika att barnen pratar om kalasen också eftersom alla för det mesta inte blir bjudna och det känns ganska tufft för dom som inte får vara med.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[zinnia578]
2/12/16, 12:38 PM

På vår förskola fick man lägga inbjudningar i facken om alla barn var bjudna.
Ville man bjuda endast flickor, pojkar eller någon annan konstellation så fick man göra det privat genom mail, sms eller den gamla hederliga posthanteringen.
Jag tycker det är bra, av respekt för de barn som inte blir bjudna. Tycker du det är svårt att få tag på föräldrarna, kan du göra som jag och lägga en liten lapp om att man vill komma i kontakt hos de berörda barn som det gäller eller be förskolepersonalen att de berörda föräldrarna kontaktar dig.

2/12/16, 12:38 PM

Inte ens om man bjuder hela gruppen alltså? Att man inte får om man bara bjuder vissa har jag full förståelse för. Prata om det? Känns svårt? Det enda mina barn pratar om är kalas, skulle tippa på att det kommer från förskolan just.

2/12/16, 3:20 PM

På förskolor där jag jobbade har vi alltid tillåtit att inbjudningar läggs ut om alla barn är bjudna. I annat fall har vi uppmanat föräldrarna att lägga ut en lapp lite diskret där barnen inte når och be berörda föräldern/föräldrarna att kontakta dem. Eller också hjälpte vi dem att förmedla kontakt.

2/12/16, 5:13 PM

På de daghem jag jobbat har det varit tillåtet med inbjudningar på hyllorna om alla är bjudna. Annars sköts det privat. Vi ger ut mejladresser och hemadresser/telenr som föräldrarna godkänt. Varje år uppdateras listan. Sonens daghem har likadant så det är lätt att mejla inbjudningar.

2/12/16, 6:00 PM

Det låter ju vettigare om man ska införa ett förbud överhuvudtaget mot att lägga inbjudningar i hyllorna. Men det verkar ju förekomma på fler än vår förskola i så fall, men tycker dock det är lite tråkigt. Vi har ingen mailinglista och jag har heller inte någon större aktivitet med de andra föräldrarna, bor långt från förskolan och heter inte samma namn som mina barn. Vet inte om jag själv orkar slå adress på alla föräldrar (de flesta i gruppen har hittills bjudit in alla så det har varit ett mindre problem för oss att någon skulle bli utanför) och vet inte heller om de hittar barnens adress och det känns ju tråkigt om någon skulle bli utan inbjudan för att man inte hittar adressen, tänker jag (vare sig det är mina barn, eller någon annans).