Annons:
Etikettyrkesprofession
Läst 896 ggr
Loris M
2/15/16, 7:17 PM

Värva förskollärare redan i skolbänken

Örebros kommun har kommit på ett sätt att lösa den stora förskollärarbristen. Tror ni att det kan fungera? 🤔

"- En aktivitet är att anställa förskolelärare på 10-20 procent, innan de är färdiga när de läser sista terminen. Och att vi efter godkänd utbildning garanterar dem en anställning. Vi tror att det skulle upplevas som attraktivt, säger Margareta Borg, förvaltningschef för kommunens grundskola och förskola.

Just nu finns 20 vakanta tjänster. Men verksamheterna går som vanligt, eftersom barnskötarna täcker upp. Margareta Borg är dock orolig inför framtiden"

Källa

Annons:
Loris M
2/17/16, 10:50 AM
#1

Då får jag väl svara själv på frågan. 🤓Jag tycker inte att man ska uppmuntra studenter att jobba samtidigt som de studerar. Visserligen gör de det ändå och 20% är inte så mycket, men ändå. Sen tänker jag också, med tanke på den akuta förskollärarbristen så behöver inte de några garantier för att få ett jobb när de är klara med utbildningen. Jobb kan de få ändå. Det är kommunerna som är desperata och inte förskollärare, som kan välja och vraka hur de vill. 

Sen är det också så att många inte får ut sina examen då studenterna i många fall har någon underkänd kurs kvar. Då kan de inte få en anställning i alla fall. Men allt det här är ju om man vill leta efter fel och se det negativt (som jag gjorde nu :)). Det kanske finns fördelar med det här upplägget, men just kan inte jag se det om jag tänker utifrån en förskollärares perspektiv.

Magi-cat
2/17/16, 11:23 AM
#2

Liknande koncept tillämpas i andra bristyrken också, inom det sociala t.ex. Studenterna kan börja jobba innan de gjort sin uppsats och sedan fortsätter de….Bra eller dåligt? De får jobb och har hunnit känna sig för men önskvärt är förstås att de är klara med sin examen och har den i handen innan de börjar.
Men som sagt, frestande när det är brist…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

MelodyX
2/18/16, 10:59 PM
#3

Hur funkar det med CSN tänker jag?? 

Oavsett vad man gör för att få nya lärare och förskolelärare (och möjligen även för att täcka det behov som finns med socialtjänstemän) tror jag det bara finns en sak som gör att rådande lärarbrist kan bli bättre: Högre status. Genom höjd lön.

Loris M
2/19/16, 7:54 AM
#4

De får arbeta och ha en inkomst upp till ett visst belopp. Tror att det är ca 60 000 per år vid heltidsstudier.

MelodyX
2/19/16, 1:07 PM
#5

Jo det vet jag, tänker dock mer att många studenter vill använda de 60 under sommaren… Inte under terminerna då de flesta vill koncentrera sig på bra studier…

Loris M
2/19/16, 1:13 PM
#6

Just det, det är sant! Det kan bli ett problem förstås. Men jag tror inte som sagt att så många studenter nappar. Att få jobb som förskollärare är inte direkt svårt, så jag ser inte hur de ska kunna se kommunens erbjudande som attraktivt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: