Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (7) Senaste inläggen

Arbetslaget Arbetsmiljö Barns rättigheter, delaktighet och demokrati Bedömning och dokumentation Forskning Fritidshem Föräldrasamverkan Genus Hållbar utveckling IKT och digitalt lärande Info från admin Kvalitets- och utvecklingsarbete Ledning och organisation Lekar/undersökningar Lek och lärande Litteratur Matematik Naturvetenskap och teknik OT - Diverse Pedagogiska dilemman och svåra samtal Pedagogiska inriktningar Pedagogiska miljöer Samhällsdebatt Skapande och estetiska uttrycksformer Skola och förskoleklass Specialpedagogik Språk och flerspråkighet Styrdokument Tematiskt arbetssätt och projekt Tips och inspiration Traditioner och firande Undervisning i förskolan Utbildning och studier Utomhuspedagogik Värdegrundsfrågor Yrkesprofession Övrigt
Yrkesprofession

Höja statusen, men hur?

2016-02-19 08:26 #0 av: Loris M

Att höja statusen för läraryrket är ett ämne som diskuteras ofta. Många (inklusive lärarfack och politiker) menar att fler karriärtjänster och höjda löner är lösningen. Men Donald Broady, professor emeritus i utbildnings- och kultursociologi, är tveksam. Han har ett annan förslag:

"Femtusen mer i lön är den marknadsekonomiska lösningen men lärarna tycks prioritera autonomin, att få bestämma över sin undervisning och sitt arbetsinnehåll, högre än ekonomiska incitament. På sikt tror jag att det vore bättre för rekryteringen, statusen och även lönerna att hävda yrket som en intellektuell profession med ämbetsmannaansvar.

Hur då?

— Jag tycker att man skulle vara radikal och skära ner antagningen till lärarutbildningen till hälften eller en tredjedel. Det skulle göra underverk för rekryteringen och yrkets anseende. Att hålla igen är ett knep som läkarna länge använt för att behålla sin professionella plattform och hålla sina löner uppe. Medan lärarfacken gått med på att utvidga hela tiden." 

Källa

Jag tycker att han har en poäng, men tyvärr är det inte realistiskt. Utvecklingen går snarare åt motsatt håll. För att råda bot på lärarbristen utökas platserna hela tiden vilket innebär att även de elever som är "studiesvaga" kommer in på lärarutbildningen. Det är snarare så att vi massproducerar förskollärare och lärare än utbildar duktiga lärare som kan axla uppdraget. Kanske ett provokativt påstående men jag upplever det här som ett stort problem som gör det ännu svårare att höja statusen. Vad tänker ni? Vad tycker ni om Broadys förslag? 

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2016-02-19 08:40 #1 av: hyvetytte

Ett första steg är att höja nivån på utbildningen, den är alldeles för låg om man jämför med exempelvis jurist eller psykologutbildningen, Begåvade människor behöver inte plugga alls och normalbegåvade behöver inte heller lägga mycket tid åt studier. Om man vet att lärarutbildningen är tuff kommer statusen att öka redan där, människor utan vilja och driv kommer att sorteras bort vilket kommer ge bättre lärare och statusen lär öka ytterligare. Jag vet inte hur det kommer att reflektera lönerna dock. Jag tycker att lärare tillsammans med vårdpersonal (utom läkare) är den mest underbetalda yrkesgruppen.

Anmäl
2016-02-19 08:46 #2 av: Loris M

#1 Visst är det så! Problemet är väl också att utbildningen allt mer måste anpassas efter studentgrupper som kommer in. Just nu är det som sagt många som kommer in som inte har de förkunskaper som de borde ha. Det finns även en ekonomisk aspekt (som alltid) där universitet inte har råd med att inte utexaminera större delen av de som kommer in. 

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.