Etikettarbetsmiljö
2016-02-22 17:40

Förskolorna i Sundsvall är fulla!

"Det råder stor brist på förskoleplatser i Sundsvall. För att få bukt med de långa köerna har två provisoriska avdelningar öppnats.

– Men nu börjar platserna ta slut igen, säger Gun Åslund, placeringshandläggare

Kommunen har fyra månaders handläggningstid för förskoleplaceringar så den som till exempel behöver ha plats i augusti måste ha gjort sin ansökan senast i april. Men nu har man svårt att klara att hålla fyramånadersgränsen. /…/

Nyligen kom Skolverket med nya riktmärken för stoleken på barngrupperna i förskolan. Enligt dessa ska barn mellan ett och tre år vara i grupper med sex till tolv barn. För barn mellan fyra och fem år är riktmärket 9-15 barn per grupp. Dit har Sundsvall en bit för att nå.

– Då skulle det behöva byggas massor med förskolor för att vi skulle kunna hålla de siffrorna. Som det är nu ligger siffran för de mindre barnen runt 15 och för de äldre runt 17-19 barn per grupp, säger Gun Åslund."

Källa

2016-02-23 18:01

Och i Västerås..

"– Situationen är som den alltid brukar vara den här årstiden. Det är tryck och många börjar jobba igen efter ledigheter. Men i år har tror jag att vi har ett något kraftigare tryck än vad vi har haft tidigare, säger Yvonne Carehag, Verksamhetschef på Förskoleverksamheten i Västerås."

Källa