Etikettmatematik
2016-02-22 17:51

Matematik för de yngsta

"Matematik för treåringar kan låta som hämtat ur en stenhård skolplan från en annan världsdel. Välkammade barn som står i raka led och drillas i att rabbla multiplikationstabeller.

Men ingenting kunde vara längre från sanningen. På Ängabo förskola stojar förskolebarnen ute i vintersolen på gården.

Inne på förskolan plockar förskoleläraren och mattepedagogen Anita Johansson fram färgglada gummifigurer från en låda på väggen. Medan hon radar upp figurer på det låga bordet framför sig förklarar barnskötaren och mattepedagogen Eva-Lis Nilsson att figurerna används för att lära barnen att sortera.

Under ett och ett halvt år har de båda kollegorna på Ängabo förskola skrivit ett kapitel till läroboken De yngsta barnens matematik. Helger och fritid har ägnats åt att formulera hur förskolepedagoger kan arbeta med matematik för barn mellan ett till tre år."

Källa