Etikettertipsinspiration
2/23/16, 8:38 AM

Äter dåligt på förskolan

Vår dotter har ganska nyss börjat förskolan och hon älskar det, istället för att skrika efter mamma och pappa då hon lämnas så skriker hon efter kompisarna då hon hämtas.

Men hon äter dåligt på förskolan. Hemma äter hon jättebra och har alltid gjort det, även hos farmor och mormor så äter hon jättebra. Men på förskolan äter hon knappt alls.

Nån som vet vad man kan göra för att få henne att äta bättre på förskolan?

2/23/16, 8:50 AM

Egentligen är det inte du som ska göra något, utan ditt barns Pedagoger. D.v.s om problemet kvarstår längre fram. Eftersom din dotter börjat på förskolan nyligen så tänker jag att det är så mycket annat som distraherar när hon ska äta. Jag har haft barn som varit upptagna med att titta på andra så de glömmer bort att äta själva. Det är en omställning att sitta och äta med kanske fem, sex personer som man inte känner.

Hur gör ni hemma, brukar hon äta själv eller får hon hjälp av er? På förskolan äter de alltid själva, så det kan också spela in om ni gör på annat sätt hemma.

2/23/16, 8:54 AM

#1 Vi äter alltid tillsammans men det blir oftast nån av oss som hjälper henne (vissa maträtter är undantag). Hon vill däremot äta själv så vi hjälper så lite som möjligt.

Då vi inskolade henne så hjälpte dom däremot andra barn att äta (av de minsta).

Hur länge ska man vänta och se om det löser sig?

2/23/16, 8:59 AM

#2 Någon vecka kanske? Men om du är orolig så kan du ta upp det med pedagogerna redan nu. Det är alltid bäst. Då vet de att du går och tänker på det och kan också ha det i åtanke när de sitter och äter. Har inte pedagogerna sagt något eller reagerat på att hon inte äter?

2/23/16, 9:04 AM

#3 Hon har redan avrit på förskolan mer än en vecka, däremot inte om man räknar bort inskolning (jag har redan räknat bort veckan vi alla låg sjuk).

Dom har ju berättat men det är ju delvis för att vi frågat. Vi reagerar väl mer än dom däremot eftersom vi vet att hon är så bra på att äta i vanliga fall.

2/23/16, 9:21 AM

#3 Jag tror att det ännu är för tidigt för att bli orolig. Maten är annorlunda och allat annat, så det tar lite tid att vänja sig. Men som sagt, prata med pedagogen som sitter med din dotter när hon äter. Hur upplever hon det? Du kan kanske vänta tills veckan är slut och fråga om det blivit bättre.

Såg nu i en annan tråd ang. vegetarisk kost. Om du tror att din dotter skulle äta bättre vegetarisk kost så kan du framföra det till Pedagoger. Det borde hon rimligtvis få. Jag har då alltid ifrågasatt varför någon förälder vill ha vegetariskt.

StillaSinnet
2/24/16, 8:37 AM

Det kan helt enkelt vara så att smaker och rätter skiljer sig mycket från det ni äter hemma. V har också haft barn som varit tröga med maten i början. Speciellt de som vid inskolningen fortfarande äter burkmat hemma. Maten på förskolan är aldrig passerad och har därför bitar de inte är vana vid.

Angående vegetarisk kost:

Vi har barn som varit vegetarianer hela sin förskoleperiod och nu går en trend hos oss att muslimer väljer att bli vegetarianer för att de föredrar halalslaktat kött så det räcker inte med fläskfritt. Det gör att vår kommun erbjuder bra vegetarisk kost och jag som också är vegetarian ser att den är mer hemlagad och mindre pocesserad än den övriga förskolematen. Detta skiljer sig stort från kommun till kommun och kök till kök. Hos oss har vi en kokerska som brinner för just vegetarisk kost och hittar på egna recept som görs av bra råvaror.  Visst blir det soyakorv och färdiga falaflar ibland men mycket linser, bönor, zuccini, cocosmjölk osv. Till och med mina kollegor gick över till vegetarisk kost en period men tog bort det igen eftersom de ju äter kött hemma och vi får betala 200.-/prt specialkost.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

blondifire
2/24/16, 3:33 PM

håller med om att hon gått väl kort tid ännu för att bli oroad som pedagog,det brukar ge sig men är dom lyhörda för er oro så håller dom säkert extra koll om ni ber om det

S*Winsnes Wilda

2/29/16, 9:08 AM

Eftersom hon fortfarande äter väldigt dålig och blir jättetrött och grinig av det så kom vi överens att hon den här veckan ska börja få vegetarisk mat, fast inte jättestrikt (tex är det fisk får hon det, det älskar hon, iallafall hemma) mest för att kosten ska bli mer lik den vi har hemma.

3/1/16, 5:58 AM

Det låter bra att ni testar det. Berätta gärna hur det går.

3/1/16, 8:39 AM

#9 Igår åt hon iallafall bra (det blev potatisbullar)