Etiketterlekarundersökningar
2016-02-23 18:40

Var är alla förskolepedagoger?

Sedan jag startade sajten (i juli förra året) har jag förundrats över att förskolepedagoger (både medlemmar och de som tittar in) lyser med sin frånvaro i trådarna.  Varför är det så? Jag skriver om aktuella ämnen och skriver minst två, tre inlägg varje dag. Jag skriver även om skolan och högre utbildning. Trots det, så är det mest föräldrar och andra som är intresserade av utbildning och barn som skriver. Det är jag glad över förstås, men kan inte sluta undra vad det är som gör att någon som jobbar i förskolan/skolan heller vill prata om kaniner, hundar, katter, mat, växter… ja i princip om vad som helst förutom barn. 😃

Jag är verkligen genuint intresserad av att veta vad ni som är förskolepedagoger, lärare och lärarstudenter tänker om det. Och det är i första hand jag vänder mig till er. Hoppas att ni vill svara på frågan.🙂

Varför väljer ni bort att kommentera och diskutera här på sajten? Välj det alternativet som passar bäst, även om du känner att fler svar stämmer in på dig.

StillaSinnet
2016-02-24 08:26

Jag skriver ju en del, när jag har tid och när jag besöker iFokus, men det är tyvärr inte på långa vägar varje dag. Ett par gånger per vecka kanske jag hinner in en sväng. Mestadels på helgerna 🙂

Misströsta inte! jag tycker sajten fyller sin funktion. Jag tror fler läser än skriver så det når ut ändå och du hittar otroligt mycket bra ämnen.

-Hurra för sajtvärden!!! 🤗 🌺 🎈 ✨

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

2016-02-24 08:43

#1 Tack så hemskt mycket!! 🌺🙂

Det är glädjande att många läser och jag hoppas att du har rätt - att det ändå fyller sin funktion. Ibland känns det bara som att jag sitter och bloggar.

Sen är väl jag också nyfiken att veta hur Pedagoger tänker idag och vad som händer i förskolan (i praktiken), vad ni brottas med o.s.v. Eftersom jag inte längre jobbar i förskolan så kan jag bara relatera till mina erfarenheter och hur det varit medan jag fortfarande jobbade för ett par år sedan. Tack för din respons! 🤗

[Mazamizari]
2016-02-24 08:54

Jag är ju ingen pedagog ännu så har inte direkt mycket att säga. Om det inte gäller teorier och annan bokkunskap! Men jag kan sitta och läsa det som skrivs istället. Tycker att det kan hjälpa för studierna med då jag själv inte har mycket erfarenhet vad det gäller förskolan men kan läsa vad andra sagt om ämnet om det tagits upp. Skriver gör jag alltid endast om jag känner att jag har något att tillföra till en diskussion.

2016-02-24 09:13

#3 Men det är ju just det här som blir spännande i mötet. Att ni studenter (med eller utan erfarenheter av förskolan) kan bidra med teorier. De verksamma med praktiken. Jag är säker på att du har mycket att bidra med. När jag jobbade i förskolan såg jag alltid fram emot att få bli handledare till studenter. Då fick jag insyn i det de läser och diskuterar. Sådant ändras jättesnabbt.

Jag kan tänka mig att du ibland stöter på saker du tycker är obegripliga eller svåra att förstå  när du läser. Då kan du drifta ämnet här.

Chilinöt
2016-02-27 14:04

Jag valde annat och jag är lärarstudent.
För mig är det så att jag är ganska dåligt insatt i många av ämnena som disskuteras här fortfarande och jag blir lite osäker på om jag har något vettigt att bidra med. Därför läser jag oftast, men svarar inte. Jag ska försöka bli bättre på det. :)

2016-02-27 14:15

#5 Tack för att du berättar. Som ovan sagt, även som studenten har ni mycket att bidra med, inte minst det ni läser och diskuterar på seminarier. Jag vet att det ibland kan bli häftiga diskussioner om diverse saker. Finns det inget som ni läser nu i skolan och som du grubblar över?

Tanken med tråden var inte att tvinga någon "tvinga" medlem att skriva mer 😃(även om jag är glad när ni gör det), utan att få veta hur ni tänker. När jag vet att ni läser så är jag nöjd. Men om jag alltid skriver och får knappt någon respons, så är det klart att man börjar fundera: Vad gör jag för fel? Varför vill ingen skriva?

Men, välkommen att läsa och välkommen att skriva när/om du känner för det. 🙂

Elsa
2016-03-06 20:36

Jag är förskollärare och har nyligen börjat jobba (två månader sen).. kan säga att det känns knappt som jag hinner med mig själv så därför kommenterar jag aldrig. Får bli bättre på det då det är så intressant att få ta del av andras åsikter och att själv kunna bidra :)

2016-03-06 21:13

#7 Spännande med nytt jobb. Men även krävande rent psykiskt när det är så nytt. Jag förstår att du behöver landa först innan nu kan delta i diskussionerna. 🙂

Sagolikt
2016-03-15 23:47

Jag är en av alla förskollärare som inte är kvar i yrket längre. Jag läser här ibland men oftast gör det mig bara ledsen att tänka på den otillräcklighet jag kände. Oftast hinner jag stänga ner sidan innan jag skrivit klart.

2016-03-16 11:44

#9 Får jag fråga vad det var som fick dig att lämna yrket? Var det just otillräckligheten?

2016-03-17 12:38

Jag läser och skriver ibland. 🙂

Sagolikt
2016-03-17 14:58

#10. Det är lite svårt att sammanfatta i en mening, men ja, man kan väl säga så. Jag vill inte skriva mer om det på nätet (är rädd att bli igenkänd om t ex en gammal kollega skulle hitta sajten).