Etikettarbetsmiljö
2016-02-23 21:37

Klädkod för pedagogerna

Nu är jag lite nyfiken på ifall folk här upplever att det finns någon slags klädkod där ni jobbar.

Varför detta intresserar mig just nu är för att jag besökte min VFU-förskola igår och fick höra att de hade ändrat sin klädkod till det värre enligt mig. Jag tyckte att de var rätt extrema redan innan men nu har de utvidgat det.

Då jag besökt förskolan innan så har de nämnt att de inte tillåter att man har shorts/kjol på sig även om det är sommar. Nu har de bestämt att man inte får ha linne på sig heller, även om det är sommar och varmt ute. Anledningen till att de har bestämt detta är för att det är skamligt att BH:n syns. Även om det bara är banden. Jag kan förstå att helt genomskinliga kläder är fel arbetskläder. Men att man ska förbjuda att man till exempel kan se en skugga av färgen på BH:n genom ett ändå väldigt kompakt tyg känns lite överdrivet.

Så är dessa regler vanliga? Eller finns det någon annan slags klädkod hos er?

2016-02-23 21:47

Det var det konstigaste! FörskräcktÄr det i Sverige eller har du din VFU utomlands?

Jag har aldrig varit med om några förbud eller klädkoder under alla år som jag jobbat som förskollärare. Sen finns det kläder som är mindre praktiska. Som t.ex. jättekorta kjolar. Men det är en annan sak. Jag tror inte att det är vanligt med klädkoder. Det där med BH förstår jag överhuvudtaget? 🤔Det känns verkligen jätte orimligt och konstigt.

2016-02-23 21:54

#1 Det är i Sverige förskolan ligger i. Jo det med praktiska kläder kan jag förstå och att ja vissa kanske är lite för… sexiga? Men samtidigt så tycker jag att vissa restriktioner kan gå överstyr, som jag tycker att det har gjort nu.

2016-02-23 22:01

#2 Så underligt! Har aldrig hört talas om. Men vem är det som hittat på dessa regler? Chefen eller Pedagoger själva? Och varför?  Jag förstår inte problemet. På vilket sätt kan det vara ett problem och för vem? Att någon går runt i ett linne? Hur motiverar de själva dessa regler?

Förlåt, det blev en massa frågor istället för några svar, men jag är jätteförvånad. 🤔

2016-02-23 22:05

Såg nu att du skrivit det här: "Anledningen till att de har bestämt detta är för att det är skamligt att BH:n syns. "

Nu blir det ännu konstigare. Sedan när är det skamligt? 😮

2016-02-23 22:10

#3 Jag ska själv fråga min handledare mer ingående när min VFU period börjar för jag är själv väldigt konfunderad när det gäller detta. Fick höra rätt flyktigt om det strax innan mötet skulle avslutas för att sen få kommentaren att den tröjan jag hade på mig inte var okej. Och det var en blus med material som låg dubbelt så BH:n syntes verkligen inte tydligt!

Men jag tänker att det måste varit någon som klagat, om det är en annan pedagog eller någon förälder? Men jag tycker ändå att det känns extremt. För såna kläder ser man ju överallt på stan så varför ska de förbjudas där plötsligt?

2016-02-23 22:17

#5 Visst känns det extremt. Och overkligt. Jag trodde för ett ögonblick att du skojade med mig :)

Även om någon klagat så har jag svårt att förstå hur de kan gå med på det. Att dessutom kommentera dina kläder känns som jättedålig stil. Mycket märkligt!

2016-02-23 22:23

#6 Det var inte första gången jag fått kommentarer om mina kläder och första gången det skedde så var det en väldigt mycket mer olämplig kommentar.  Och jag klädde mig inte annorlunda gentemot de andra kvinnorna som var anställda!

2016-02-24 08:38

jag vet att privata företag som tex Jensens har klädkod. Det är en del av deras marknadsföring. Alla har samma pikétröja och byxor med logga.

2016-02-24 08:41

#8 Så de måste ha samma klädsel sommar och vinter? Eller vet du om de anpassas efter årstiderna?

2016-02-24 08:43

Hos oss har vi rättat unga tjejer med korta magtröjor och djup urringning eller allt för högt skurna shorts. Detta har mer med förebild att höra och respekt för föräldrar. Det är till och med så att jag hellre tar på mig en längre tröja och en sjal i halsen och sätter upp håret i en knut om jag ska möta föräldrar från muslimska länder för första gången, av ren respekt för dem så de inte ska känna sig besvärade. Vi har så mycket viktigt att diskutera så deras koncentration ska ligga på det som sägs och inte distraheras av svenskarnas klädstil. Det är inget kommunen har gett direktiv om. Rent förnuft! När vi känner varann bättre återgår jag till kortärmat och utsläppt hår, så som jag är i vardagen.

2016-02-24 08:47

#4 Såg din kommentar nu. Och nej det sas inte rakt ut med just de orden. Varför jag valde det ordvalet var för att det var så jag läste av argumentationen som jag fick ifrån min handledare. Även om den var flyktig och jag vill ha en bättre när jag återvänder. Sen grundas det delvist på att han kan ha på sig vad han vill trots det att han får kommentarer från sina Medarbetare.

2016-02-25 17:24

#9 nej, jag vet inte men jag antar att företaget helt enkelt står med kläder och att det är enbart detta arbetskläder som får användas inom deras skolor och förskolor