Etikettövrigt
2016-02-24 18:58

Det slarvas med första hjälpen/HLR utbildning

"När Line Nygård utbildade sig till förskollärare bad hon och hennes klasskamrater upprepade gånger om att få utbildning i hjärt- och lugnräddning (HLR) och första hjälpen. Svaret de fick var att utbildningen skulle ske när de kom ut i arbetslivet.

– Nu har jag jobbat i ett år och har fortfarande inte fått någon utbildning. Jag är bara glad att ingenting har hänt på jobbet ännu, säger Line Nygård. /../

När Line Nygård stänger på förskolan är hon under en kort period helt ensam med barnen och hon är, trots utbildningen på BVC, inte säker på att hon skulle agera rätt om olyckan är framme.

– Om det skulle hända något och det låg på mitt ansvar skulle jag aldrig förlåta mig själv. Jag tror inte alla är helt säkra på hur de ska agera. Kunskaperna utvecklas hela tiden och det är många på mitt jobb som gick utbildningen för flera år sedan."

Källa

Det här är ju jätteviktigt så klart. Ingen vill uppleva känslan av att ett barn är i nöd och att vi inte vet hur vi ska göra. Min erfarenhet är också att det är inget som prioriteras. Vår chef kunde påminna oss om lite då och då att vi borde gå utbildningen, men det var aldrig någon fråga om krav eller att någon egentligen hade koll på när var och en av oss gick utbildningen senast. Det kunde gå flera år emellan.

Hur ser det ut för er? Har ni tydliga rutiner när det kommer till första hjälpen och HLR- utbildning?

[Mazamizari]
2016-02-24 19:23

Det här är något som mina kurskamrater diskuterar rätt häftigt under vissa seminarier, just för att de tycker att det bör ingå i utbildningen. Och jag håller nog med om dem. Jag har hört dem argumentera flera gånger för att studierna bör ta upp mer praktisk kunskap och inte bara en massa teoretiskt som i det stora hela kanske inte är så viktigt. Ett exempel som återkommer är det faktumet att under Natur kursen vi hade så lades det mycket energi på att lära oss hur svampar reproducerar och att skolan bekostat att vi ska se på teater under en kurs om estetiska läroprocesser. Den energin och de pengarna tyckte mina kurskamrater kunde ha lagts på Första hjälpen istället eller sjukdomar som är vanliga hos småbarn. Och jag instämmer nog, det är mycket som tas upp i utbildningen som man faktiskt inte har så stor användning av i praktiken.

2016-02-24 20:36

Teori och praktik hör ihop och är varandras förutsättning. Det gäller för era lärare att hjälpa er att upptäcka hur det hänger ihop. En del lyckas, andra inte. Men jag skulle inte säga att teorier är oviktiga. Även om jag håller med om att utbildningen borde innehålla fler praktiska moment.

Sen är det också så att det finns otroligt mycket som ska rymmas in i de enstaka kurserna. Första hjälpen eller kunskap om barnsjukdomar är inget som era lärare egentligen ska lära ut. De är forskare och kan prata om hur barn lär, utvecklas, samspelar… Sjukdomar hamnar utanför deras kompetens.

[Mazamizari]
2016-02-25 08:27

#2 Jo att teori är viktigt håller jag med om, men sen finns det bra teori men även teori som kan räknas som överkurs och onödigt. Det är svårt att förklara men det är något hela min klass har upplevt. Och om jag ska jämföra det som man går igenom nuförtiden med det som förskollärarutbildningen gick igenom på min mors tid så innehöll den utbildningen barn psykologi och även sjukdomar. Vilket som sagt inte finns med längre men ändå så förväntas man ha någon slags kunskap kring detta då man väl jobbar.