Etikettövrigt
2/25/16, 3:25 PM

Nya köregler fr.o.m. 1 mars

"I dag måste föräldrar fylla i ett datum för när de önskar förskoleplats till sitt barn. Det går att ange upp till fem förskolor i prioritetsordning. Men risken att få en förskola långt från hemmet är stor. På öppna förskolor och i forum på nätet utbyter föräldrar tips om taktik för hur man ska göra för att få sitt förstahandsval. En del förskolor tipsar om att sätta behovsdatum till den 31 juli eftersom man då går före alla andra föräldrar som valt 1 augusti. /…/

Nu ändras reglerna för att rätt barn ska hamna på rätt förskola. Från och med den 1 mars i år kan föräldrar, som är flexibla med startdatum, välja en inskolningsperiod på upp till tre månader istället för ett fast behovsdatum. Något som kommer att öka möjligheten att få plats närmare hemmet eller på någon av de önskade förskolorna"

Källa

(Dåligt av skribenten att skriva dagis och dagisbarn. 😟Dessutom skriver hon "Var tionde barn vill byta förskola". Det vet vi egentligen ingenting om. Det är föräldrar som vill byta förskola.😃)