Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (7) Senaste inläggen

Arbetslaget Arbetsmiljö Barns rättigheter, delaktighet och demokrati Bedömning och dokumentation Forskning Fritidshem Föräldrasamverkan Genus Hållbar utveckling IKT och digitalt lärande Info från admin Kvalitets- och utvecklingsarbete Ledning och organisation Lekar/undersökningar Lek och lärande Litteratur Matematik Naturvetenskap och teknik OT - Diverse Pedagogiska dilemman och svåra samtal Pedagogiska inriktningar Pedagogiska miljöer Samhällsdebatt Skapande och estetiska uttrycksformer Skola och förskoleklass Specialpedagogik Språk och flerspråkighet Styrdokument Tematiskt arbetssätt och projekt Tips och inspiration Traditioner och firande Undervisning i förskolan Utbildning och studier Utomhuspedagogik Värdegrundsfrågor Yrkesprofession Övrigt
Matematik

Att introducera matematik för småbarn

2016-02-26 09:27 #0 av: Loris M

Det är lätt enligt Mira Banjac, då matematiken finns precis överallt...

"Överallt finns matematiken. Den ligger som en (o)synlig slöja över livet självt, människan, naturen och tingen. Den finns omkring oss för att hjälpa oss att leva. Om man tänker efter så skulle det mest vardagliga inte fungera utan matematik. Vi skulle inte kunna handla mat, inte åka buss och inte arbeta. Och ändå skulle många fortfarande säga att matematik handlar om siffror. Ja, det är så mystiskt, så att man inte kan sluta undra över varför det blivit så här? Och hur ska vi ändra på det?/.../

Att introducera barn till matematik är roligt. Egentligen handlar det om att ta fram ”matteglasögonen” och börja titta. Sen kommer det kanske viktigaste och det är att servera mattespråket. Lätt, lättare, lättast. Ung, yngre, yngst. Högst upp, lägst ner, nära, utanför. Sen, strax, snart, nyss. Full, tom, resten. Matematikspråket ger inte bara förståelse utan också självförtroende. Och när de fått kunskap och självförtroende så kan man också diskutera sina hypoteser och tillsammans med andra finna nya tankebanor och svar...... "

Källa 

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2016-02-26 09:30 #1 av: Loris M

Tre förskollärare svarar på frågan hur de arbetar med matematik när tidningen Förskolan frågar....

http://www.lararnasnyheter.se/forskolan/2016/02/25/forskolan-fragar-hur-jobbar-ni-matematik

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2016-02-27 11:45 #2 av: Loris M

"Varför hålla på med matematik i förskolan, förutom att det står i läroplanen? En god anledning kan vara att det är barnens demokratiska rättighet"

http://www.lararnasnyheter.se/forskolan/2016/02/25/allas-ratt-matematik

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2016-02-27 11:46 #3 av: Loris M

"En duk och några stenar, det är allt som behövs för att göra en resa till matematikens och geometrins land. Då kan kvadrater, rektanglar och primtal bli något man ser överallt, en del av vardagen."

http://www.lararnasnyheter.se/forskolan/2016/02/25/rektanglar-kvadrat

"I ett rum handlar det om stenar, besöksledaren Charlotte Flodin berättar om mineraler för den ena halvan av klassen, lektionen kallas för Mineraldetektiven. I rummet bredvid har kollegan Johanna Källman placerat ut en svartvitrutig duk på golvet, inramad av fyra värmande, men aningen knarriga, liggunderlag. Barnen slår sig ner och knarrar loss, men bara lite grann. Stunden i rummet genomsyras annars av ett geometriskt perspektiv och är också ett sätt att lekfullt berätta att alla tal inte har samma egenskaper.

– Visst kan det låta ganska avancerat med geometri, men när de får sitta och pyssla och lägga ut stenar, då kan de se vad som blir vad. Det handlar om att bygga upp en förståelse för kvadrattal, rektangeltal och ibland, när vi hinner med, även primtal. De förväntas inte förstå att ett primtal är ett tal som är delbart med sig själv och ett, att det bygger upp alla andra tal. Men de ska ha hört det och kanske bli nyfikna på att veta mer, säger Johanna Källman."

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2016-02-27 11:50 #4 av: Loris M

Utomhuspedagogik och matematik. Ännu en bra artikel om matematik och hur man kan ta till vara det som finns i naturen för att lära och prata matematik.

http://www.lararnasnyheter.se/forskolan/2016/02/26/rakna-aventyr

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.