Etikettarbetsmiljö
2/27/16, 11:56 AM

Skratta mera!

"Skrattet är en gåva med fantastiska effekter och en arbetsplats med brister i skrattklimatet får en onödig och kostsam resa i uppförsbacke.

Det säger Lena Dur Högnelid, skrattglädjeexpert och psykolog som i många år forskat och föreläst om hur skratt påverkar oss. Hon använder begreppet skrattglädje för att skilja det från annan glädje.

– Om du har en arbetsplats med skrattglädje säger jag: grattis gånger tre! För då finns det en god chans att individerna mår bra, den sociala miljön fungerar och sist men inte minst påverkas arbetsplatsens externa kontakter, som barn, föräldrar och vikarier, positivt."

Källa

Hur ser det ut på din arbetsplats? Skrattar ni mycket?

Chilinöt
2/27/16, 2:16 PM

Jag skrattade mycket på min förra arbetsplats, men jag märkte att jag ibland skrattade åt saker som barnen inte förståd och tog nästan illa åt sig. Det var inte så att jag skrattade åt barnen, inte alls, men ibland kan det bli lite komiskt om de säger något tokigt eller om något händer som man inte kan hålla sig för skratt för. Jag fick den här frågan en gång: "Varför skrattar du när barnet gråter?". Det barnet som jag "skrattade åt" hade det jobbigt i snön och kämpade och ramlade om vart annat. Jag kände mig ju jättedum då fast jag inte alls menade det så. Jag stod ju inte bara och skrattade utan jag kom ju dit för att hjälpa till och trösta. Efter det var jag jättenoga med vad jag skrattade åt. Undrar lite om barnen hade dåliga erfarenheter av skrattande vuxna. Att de ofta trodde att det var något de hade gjort.

3/11/16, 6:18 AM

Jag är en glad prick, mina kollegor är glada prickar och jösses vad vi skrattar. Älskar att ha en arbetsplats med värme och humor. Det smittar ofta av sig på barnen och vi har en väldigt go och glad barngrupp generellt. :D

3/11/16, 6:20 AM

Och ibland är det så att jag fnissar åt nått barnen gör men jag brukar alltid förklara varför och se till att de inte blir ledsna av det. Sen är det självklart så att jag bjuder på mig själv så dom vet att man får skratta och busa med mig när jag gör nått knasigt. :)