Etikettövrigt
3/4/16, 8:55 AM

Har förskolan rätt att sätta schemat?

Har föräldrar inget att säga till om ang sitt schema?

Jag och min man är båda egna företagare, så vi kan till stor del styra vårt eget schema, så vi valde att börja med 6h i förskolan (som dottern förövrigt älskar). Nu är det så att vi måste öka vår arbetstid (eftersom vi bor en bra bit från förskolan så är det inte 6H arbetstid) och dessutom så måste min man börja springvicka för att få ekonomin att g¨å runt.

Förskolelärarna säger däremot att vi inte får ha henne mer på förskolan förrän i maj. Så när min man börjar springvicka så kommer jag att förlora en hel del arbetstid då dottern måste stanna hemma från förskolan så jag får möjligen lite arbetstid då hon sover middag.

(Såklart så kommer jag att anpassa mitt schema så att jag arbetar då han springvickar så jag kommer inte gå hemma och lata mig om hon är i förskolan)

Får förskolelärarna bestämma tiderna så?

3/4/16, 9:03 AM

Om förskolan har rätt att sätta schema fattar jag inte hur föräldrar överlever ekonomiskt, alla har inte några miljoner på banken eller en högavlönad parner så man kan leva på det tills barnet börjar skolan.

Sagolikt
3/4/16, 9:11 AM

Ni får ha barnet på förskolan arbetstiden (tex 8 h) + restiden (te x 45 min/väg). I mitt exempel blir det 9,5 h/dag. Det bygger på att båda föräldrarna jobbar samma tid. Exempel igen: Du jobbar 7-15. Den andra föräldern jobbar 11-21. Barnet får då inte vara på förskolan 6.15-21.45 utan man räknar den tiden då båda arbetar, dvs 11-15 (plus restid som vi ju låtsas är 45 min, så 10.15-15.45).

Jag vill minnas att förskolan har tre månader på sig att anpassa sig om det gäller förändringar av t ex öppettider eller schemaläggning men det har jag bara hört talas om i teorin. I praktiken säger man "jaha, då gör vi såhär" och gör det. ;) Du får prata med förskolechefen.

Jag vill minnas ett annat exempel här nyligen men då gällde det en privat förskola. Jag har bara erfarenhet från kommunala.

3/4/16, 9:14 AM

Det är alltid föräldrarnas arbetstider plus resetider som gäller. När det gäller de som är egna företagare eller har oregelbundna tider, så måste man hitta en lösning tillsammans med hänsyn till er föräldrar, barnet och verksamheten.

Så jag skulle nog säga att de kan inte bestämma tider lite hur som helst utan en rimlig förklaring/anledning. Det är era behov i första hand som styr. Behöver ni mera tid p.g.a. arbete så ska ni kunna få det.

Varför just maj? Förklarade de inte varför ni inte kan få utökad tid förrän då?

3/4/16, 9:15 AM

Det ät en kommunal skola, vi har valt att lägga arbetstiden samtidigt för att det ska gå ihop (båda jobbar hemifrån så man blir påverkad av att dottern är hemma även om man har annan arbetstid.) Jag har dessutom inget körkort, det är också en av anledningarna vi lagt vår arbetstid på samma tid.

Sen när dottern är hemma försöker min man att jobba mer, men det går inte alltid.

3/4/16, 9:18 AM

#3 Dom säger att det är för att dottern blir trött på eftermiddagen. Jag förstår att hon blir trött men, ja, man kan inte leva på bara kärlek även om jag önskar att det vore så.

3/4/16, 9:23 AM

#5 Det låter som en mycket konstig förklaring. De flesta barn blir trötta efter en dag på förskolan. Men jag menade varför de nämner just maj? Varför kan hon få utökat tid i maj men inte nu?

Det kanske kan vara så som Sagolikt skriver att de måste ha tid på sig att göra anpassningar. Ex. pedagogernas schema styrs av barnens tider och barnantalet.

3/4/16, 9:24 AM