Etikettlek-lärande
3/12/16, 9:32 PM

Rörelse inomhus

Hur har ni gjort med rörelse inomhus , på daghemmen? Här i Esbo,Finland har svenska bildningstjänster ett projekt där daghemmen ska stå för 1 timme rörelse per dag och hemmen för 1 timme. Meningen är att varje barn ska röra på sig 2 gånger om dagen. På mitt daghem är vi väldigt tillåtande. Barnen har en tillåtande miljö där det finns rörelseredskap, kuddlekar osv…Vi säger sällan nej. På sonens daghem skrev de såhär i senaste veckobrevet: I ekorrgruppen uppmuntrar vi de barn som inte självmant rör på sig så mycket att komma med och förhoppningsvis hitta rörelseglädje de också. Vi har ofta rörelsebanor i sovrummet och försöker utnyttja korridoren. Rörelselekar och rörelsesånger ingår också. Vi försöker vara mer tillåtande gällande t.ex. spring inne, men måste ju i första hand se till att det är tryggt.

3/12/16, 9:34 PM

http://svenska.yle.fi/hoppapa Här är en/ett jättebra ide/inspiration/hjälpmedel till rörelse. :)

3/13/16, 8:48 AM

#1 Vilka bra och roliga klipp! Tack Thiah! 🌺

Vi har varit väldigt tillåtande när jag jobbade. Vi hade ett rum där det inte fanns så många möbler utan bara en skön matta, mysiga lampor, kuddar och en CD-spelare som barnen fick använda när de ville. Vi använde oss mycket av musik och dans, då blir det ju så mycket roligare att röra på sig. Vi hade flera roliga CD med "röris"

soundtrack
3/13/16, 3:17 PM

På dotterns förskola har dom en lekhall som dom tillbringar mycket tid i och där är det full fart jämt när jag hämtar henne. Dom bygger olika hinderbanor, går balansgång osv. Dom leker även mycket rörelselekar har bland annat "jympa" ett par gånger/vecka, så jag känner mig rätt övertygad om att hon rör sig tillräckligt där.

3/19/16, 7:04 PM

Jag kan kanske förtydliga lite hur vi jobbar med rörelse i min grupp.

• Vi har ett rum enbart fyllda med kuddar. Barnen kastar dom,bygger, hoppar, studsar osv bland kuddarna.

• Vi har "gympakuddar" i sovrummet där man kan bygga t.ex. banor, rutschkanor osv. I det rummet finns det även tillgång till en del annat gympamatieral som rockringar, ärtpåsar, balansbrädor mm…

• Tack vare vår föräldraförening har vi kunnat handla magbrädor, cyklar, studsbollar(sådana där stora), basketställning för inomhusbruk, bollar, stora lastbilar mm.. Dessa får egentligen användas hela tiden.  Vi har en lång korridor där jag tejpat upp pilar som visar hur trafiken ska gå. Högertrafik! 😎

ALLA 22 barnen blir dagligen svettiga och andfådda hos oss. Och det oftast helt omedvetet. Jag har aldrig varit med om en grupp barn som så lite sitter still.