Etiketterbarns-rättigheterdelaktighetdemokrati
tlover
2016-03-12 22:35

Lag på maxavstånd till förskola?

Finns det någon lag på maxavstånd till förskola?

Jag undrar för att skolan i närheten ska antagligen läggas ner, vilket innebär att om vi bor kvar så kommer dottern att få pendla 9 mil/dag från 7 års ålder.

Tyvärr så har man sällan sån "tur" så stänger skolan kommer antagligen förskolan att stängas inom några år (det är då så det brukar bli). Skulle det hända så skulle dottern få pendla 9 mil från ännu tidigare ålder och då vi båda jobbar hemifrån så skulle vi få pendla 18 mil. Dessutom så skulle dottern få gå på förskolan i 12h (förutsatt en 8h arbetsdag+lunch).

Skulle det hända skulle vi nog arken ha tid eller råd att ha dottern på förskola, vilket skulle innebära att minst en av oss skulle vara tvungen att sluta arbeta.

Svärmor nämnde något i förbifarten om att förskola inte får ligga för långt bort, ligger det någon sanning i det?

l'm back

Hoseok
2016-03-12 22:40

9 mil låter absurt långt. Men vad jag vet så finns det tyvärr ingen gräns, alls.

Kan dock vara så att kommunen är skyldig att kunna ge förskoleplats. kolla upp det med kommunen!

Dagmamma/pappa kanske skulle vara ett alternativ? (Om det ens finns längre, haha. Jag vet inte vad som hänt på 10 år).

Hoseok
2016-03-12 22:42

"Kommunen ska, som det står i lagen, "utan skäligt dröjsmål" erbjuda en barnomsorgsplats.

I praktiken får kommunens barnomsorgsadministratörer fyra månader på sig att erbjuda föräldrarna en plats till barnet utan att kommunen bryter mot skollagen. "

det har alltså Inget med avståndet att göra.

Calcifer
2016-03-12 22:57

Som sexåring pendlade jag 6-7 mil dagligen till och från skola. Fanns inget att göra åt det då vi bodde mitt i ingenstans.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

tlover
2016-03-12 23:05

#1/2 det är en och samma kommun så den lagen ger inget tyvärr. #3 fast nu ska dom lägga ner en befintlig skola. Dom tjänar dessutom inget på nedläggningen (skolskjuts väger upp lokalkostnad m.m).

l'm back

Calcifer
2016-03-12 23:22

Det gjorde de när jag var sex också. Innan det pendlade jag 2 mil om dagen.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

2016-03-13 09:00

Jag känner inte till att det skulle finnas någon gräns eller lag. För finns det inte någon förskola/skola på rimlig avstånd så kan de ju inte göra så mycket åt det. För skolbarn måste kommunen ordna skolskjuts, men med tanke på att förskolan inte är obligatorisk så gäller troligen inte samma regelverk.