Etiketterledningorganisation
3/13/16, 9:16 AM

"Mjuk start" för nyanlända barn - en bra lösning?

Jag är lite nyfiken på vad ni tycker om den här trenden att nyanlända förskolebarn placeras i särskilda avdelningar och t.o.m. egna förskolor. Särlösningar är väldigt sällsynta i svensk förskola men det verkar som att trenden växer sig starkare. De påminner väldigt mycket om förberedelseklasser som man har i skolan.

"Att börja på förskola kan vara omtumlande för många barn. Och de som inte kan svenska kan ha det extra svårt. Men på Kompassen får barnen en mjukare start i den svenska barnomsorgen. /…/ Det finns plats för 20 barn på Kompassen och för närvarande är 17 barn inskrivna. De flesta talar arabiska men det hörs även ryska, kurmanji, persiska, somaliska, tigrinja och flera andra språk.

– Vi jobbar mycket med sång, lek och spel och vi benämner saker på svenska hela tiden. Sen använder vi även mycket bilder ock kroppsspråk, säger Daniella Åhlberg, förskollärare. "

Källa

Vad anser ni om det? Är det bra/dåligt för barnen? Hur har era kommuner löst situationen?

En tidigare tråd på samma tema om introduktionsförskolan i Helsingborg: