Etikettgenus
3/14/16, 12:06 PM

Varför kan inte barbiedockor stå?

"Hur kommer det sig att barbiedockor inte kan stå? Och varför är leksaksbilar så tydligt förknippade med pojkar? Svaret beror på normer och samhällets uppfattning om vad som är acceptabelt för pojkar och flickor att leka med, vilket i förlängningen speglar förväntningarna på könen i framtiden. Det anser Anna Isaksson, universitetslektor i sociologi vid högskolan i Halmstad, som har fått i uppgift av forskning.se att genusrecensera några av barnens favoritkaraktärer och leksaker.

Elsa (Frost)

– Precis som de flesta andra tjejdockor kan inte Elsa stå själv. Hon har också oproportionerligt små händer som det inte går att placera saker i, jämfört med killdockor som oftast har stora händer för att kunna greppa olika redskap, till exempel vapen /../

Blixten McQueen och Sally Carrera (Bilar)

– Leksaksbilar har överlag blivit en pojkleksak eftersom de förknippas med män och vad män ska vara intresserade av. Männens aktiviteter är ofta kopplade till den offentliga sfären medan kvinnor kopplas till den privata, det vill säga hemmet….."

Se fler recensioner här!

Leramani
3/14/16, 12:15 PM

Barbiedockor ser ut som aliens,  med sina tunna lår,  anatomiskt felaktiga kroppsmått öht och glosögon.  Inget man ger till barn.

De Lapsus Resurgam

Chilinöt
3/14/16, 3:56 PM

Jag själv hade helt galet roligt med både kill och tjejkompisar med våra barbiedockor. Vi hittade på så mycket roligt och under flera flera år. Har fortfarande kvar alla grejer. Är 24 nu och mina framtida barn kommer få leka med dem om de vill. Det sägs ju att barbiedockorna ger barnen en falsk syn på hur vi ska se ut, men jag tycker nog inte det. Jag tycker inte om min kropp alla dagar, men det är inget jag skyller dockorna på alls. Dockorna gav mig bara en underbar fantasifull barndom. All den här kroppsnojjan kommer ju från alla håll i dagens samhälle. Vad som lyfts i media, vad som blir populärt på internet.

Jag tycker barnen får leka med det som de tycker är roligt att leka med. Så länge det inte är farligt och livshotande så klart. Jag tror att vi runt omkring, vi som står närmast barnen påverkar dem mest, sen har de ju också ett eget intresse och de vill leka med det som intresserar dem mest. Vissa gillar bilar, vissa gillar dockor och det är okej.

3/14/16, 6:02 PM

#2 Jag håller med dig. Jag gillade också Barbie som barn och vad jag minns reflekterade jag aldrig över deras kropp. Det var inget jag tänkte på och jag tror att det är vi vuxna som lägger in dessa värderingar. Jag var mest fascinerad över alla tillbehör.  När jag växte upp (är i fyrtioårsålder nu) fanns det inte några andra dockor som hade så många tillbehör, kläder, möbler och så pyttesmå  saker. Vi kunde leka hur länge som helst. Att hon var snygg, smal, eller liknande diskuterade vi aldrig vad jag kan minnas. Barbie var mest ute på olika äventyr. Barnen kanske leker lite annorlunda nu, men jag tycker nog ändå att det är olika upplevelser och äventyr som är centrala och inte kroppen och utseende.

Leramani
3/14/16, 7:39 PM

Min dotter lekte med Barbie.  I 12 års åldern nån gång står hon framför hallspegeln och håller in sina lår med händerna,  drar huden bakåt.  När jag undrar vad hon gör så säger hon att hon vill ha likadant som Barbie,  med luft mellan låren,  de är för tjocka.

Jag tror att ni skönmålar livet,  ni har glömt sånt ni tänkt, sagt och hört i barnåren.  Det är naivt att tro att barn inte ser leksakerna de leker med.

De Lapsus Resurgam

3/14/16, 7:46 PM

#4 Jag tror inte att jag skönmålar. Berättar bara hur det var för mig. Men på den tiden hade inte medier så stor roll i barnens liv. Vi var ju knappt inne. Vi var ute och lekte hela dagarna och tittade på TV först på kvällen. Jag tror inte att det är bara Barbies fel att din dotter står framför spegeln. Idag finns det så mycket annat som kan "förstöra" barnen.