Etikettyrkesprofession
2016-03-15 10:50

En av tre hoppar av lärarutbildningen

"Det krävs inte särskilt höga betyg för att komma in på lärarhögskolan i Malmö, men studierna och arbetet ute i klassrummen är uppenbarligen mer krävande än vad många studenter tror.

Av de 280 studenter som hösten 2014 antogs på ämneslärarprogrammet har 120 i dag lämnat utbildningen. Av de 300 som kom in på grundskollärarprogrammet har 90 hoppat av och 60 studenter har lämnat förskollärarutbildningen."

Källa

Chilinöt
2016-03-15 13:23

Jag hoppade av min grundlärarutbildning i karlstad ett antal år sedan. Tyckte själva utbildningen var alldeles för teoretisk och gav oss en väldigt dålig grund för själva bemötandet av barnen. Den enda kursen (jag gick 2år av 4) som jag tyckte faktiskt visade på hur man kunde arbeta med barnen var matematiken. Resten var bara vad vi skulle lära ut i stort sett. Väl i VFU visste jag ju väldigt lite hur jag skulle bemöta de olika barnen men jag antar att det har mycket med erfarenhet att göra, men nu läser jag till förskollärare och det är mycket mer praktik och reflektioner och utforskande i utbildningen.  Barnen är i fokus hela tiden, jag fick inte den känslan när jag läste till lärare fsk-3.