Etikettsamhällsdebatt
2016-03-18 07:50

Fritt fram att röka på skolgåden

Terrorhotens märkliga konsekvenser….

"Sedan decennier har Paris gator flankerats av grupper av rökande skolelever som tagit ett bloss mellan två lektioner. Men sedan terrordåden i november förra året som dödade 130 människor har franska myndigheter satt stopp för företeelsen.Orsaken är en oro för att oskyddade skolelever kan utgöra en enkel måltavla för nya terroristattacker, enligt tidningen.

För att undvika att folksamlingar bildas utanför skolornas skyddande grindar tillåts nu elever som fyllt 15 år att röka på skolgården. Detta trots att rökning enligt fransk lag inte är tillåtet förrän vid 18-års ålder och är förbjudet på skolor och arbetsplatser."

Källa

2016-03-18 20:10

Jaa vad ska man säga? Jag förstår tankegången men kan inte helt hålla med. Eller kanske.. Erm.. Svårt

2016-03-18 20:26

Ja, jätte svårt. Det är inte bra att de yngre elever ser de äldre stå och röka på skolgården. Men om det minimerar risken för att de blir en måltavla för diverse galningar, så är det kanske ändå okej. Samtidigt, det känns fel att säga att det är okej. Rökning dödar ju också. 🤔

[NeferNefer]
2016-03-18 21:31

Förbjud alla att röka inom skolans område, inkluderande skolans närområde, under de tider undervisning pågår. Det vore bättre, tycker jag. Folk borde väl fatta att de ska föregå med gott exempel för de mindre barnen.

Scorpio97
2016-03-19 19:18

På en högstadieskola jag gått på fick eleverna tillslut också tillstånd att röka på skolgården, men av andra anledningar. Det var nämligen en väldigt stor väg bredvid skolan och skolans område gick alltså fram till vägen. När vi elever blev tillsagda att man inte fick röka på skolans område och att om man gjorde det så skulle cigaretterna beslagtas och läraren ringde hem så sprang dom rökande eleverna helt enkelt över vägen och rökte där. Det var inte skolans område och därmed kunde inte läraren göra något. Så då fick eleverna faktiskt tillåtelse att röka bakom idrottssalen, för man ansåg att risken att någon blev påkörd var värre än själva rökningen. Platsen antar jag valdes pga av att dom yngre eleverna inte kunde se dit/inte fick gå dit.

Jag förstår också tankegången i båda fallen, men är inte helt säker om jag tycker det är rätt eller inte.

//Jessie

Magi-cat
2016-03-22 07:08

#3 Instämmer. Svårare än så är det inte.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen