Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (7) Senaste inläggen

Arbetslaget Arbetsmiljö Barns rättigheter, delaktighet och demokrati Bedömning och dokumentation Forskning Fritidshem Föräldrasamverkan Genus Hållbar utveckling IKT och digitalt lärande Info från admin Kvalitets- och utvecklingsarbete Ledning och organisation Lekar/undersökningar Lek och lärande Litteratur Matematik Naturvetenskap och teknik OT - Diverse Pedagogiska dilemman och svåra samtal Pedagogiska inriktningar Pedagogiska miljöer Samhällsdebatt Skapande och estetiska uttrycksformer Skola och förskoleklass Specialpedagogik Språk och flerspråkighet Styrdokument Tematiskt arbetssätt och projekt Tips och inspiration Traditioner och firande Undervisning i förskolan Utbildning och studier Utomhuspedagogik Värdegrundsfrågor Yrkesprofession Övrigt
Genus

Tjejen utan bröst

2016-03-19 13:17 #0 av: Loris M

Förskollärare och skådespelerska Therése Hammar, berättar om sin cancer som gjorde att hon förlorade båda sina bröst. Men mest pratar hon om fördomar och vår fixering vid kropp och att hennes kvinnlighet blir avsexualiserad av vissa. Men hon menar att: "Min identitet sitter mycket djupare än i ett par tuttar." Bra sagt! 

"Förlusten av två bröst bekom henne inte särdeles mycket. Flat is the new black, liksom. Värre är det med alla fördomar.

– Kvinnobröst ska hetsa upp män. Tjejer utan bröst väcker avsky. Förpassas till avskrädeshögen. Vi förväntas skämmas. Gömma undan våra ärr så att folk slipper se. Jag har vänner som inte vågar gå till badhuset.

– Ju fler av oss som vågar visa sig, desto mer naturligt blir det. I somras undrade jag vad jag höll på med när jag bar topp på stranden. Vad försökte jag skyla? Sport-bh:n åkte av. En man får gå barbröstad oavsett hur han ser ut. Tjejer riskerar att åka dit för förargelseväckande beteende, med eller utan bröst. Knäppt!"

Källa

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2016-03-19 13:19 #1 av: Kneko

När Angelina Jolie fick cancer kommer jag så väl ihåg hur jag läste och hörde folk säga "hur synd det var eftersom hon var så snygg och nu blir det konstigt utan bröst". 

Anmäl
2016-03-19 13:44 #2 av: Farwuq

Kvinnlighet sitter inte i brösten utan i karaktären.

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Anmäl
2016-03-19 13:56 #3 av: Loris M

#2 Sant! Tummen upp

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2016-03-19 14:09 #4 av: Farwuq

Så... glöm inte att hela Du är kvinna, inte bara brösten.

Jag är en snart 60-årig man och jag har lärt mig mycket under den tiden.
Jag började som "fåne" och tyckte att de där "fler kilos sakerna" var intressanta, men jag fann snart att de i flertalet fall satt på en kropp som var fördärvad av sitt uppblåsta ego.
Men... livet har vartefter lärt mig att se djupare i människor/kvinnor än bara på bringan; det är jag glad för.

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.