Annons:
Etikettgenus
Läst 1241 ggr
Loris M
2016-03-19 13:17

Tjejen utan bröst

Förskollärare och skådespelerska Therése Hammar, berättar om sin cancer som gjorde att hon förlorade båda sina bröst. Men mest pratar hon om fördomar och vår fixering vid kropp och att hennes kvinnlighet blir avsexualiserad av vissa. Men hon menar att: "Min identitet sitter mycket djupare än i ett par tuttar." Bra sagt! 

"Förlusten av två bröst bekom henne inte särdeles mycket. Flat is the new black, liksom. Värre är det med alla fördomar.

– Kvinnobröst ska hetsa upp män. Tjejer utan bröst väcker avsky. Förpassas till avskrädeshögen. Vi förväntas skämmas. Gömma undan våra ärr så att folk slipper se. Jag har vänner som inte vågar gå till badhuset.

– Ju fler av oss som vågar visa sig, desto mer naturligt blir det. I somras undrade jag vad jag höll på med när jag bar topp på stranden. Vad försökte jag skyla? Sport-bh:n åkte av. En man får gå barbröstad oavsett hur han ser ut. Tjejer riskerar att åka dit för förargelseväckande beteende, med eller utan bröst. Knäppt!"

Källa

Annons:
Hoseok
2016-03-19 13:19
#1

När Angelina Jolie fick cancer kommer jag så väl ihåg hur jag läste och hörde folk säga "hur synd det var eftersom hon var så snygg och nu blir det konstigt utan bröst".

Farwuq
2016-03-19 13:44
#2

Kvinnlighet sitter inte i brösten utan i karaktären.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Loris M
2016-03-19 13:56
#3

#2 Sant! 👍

Farwuq
2016-03-19 14:09
#4

Så… glöm inte att hela Du är kvinna, inte bara brösten.

Jag är en snart 60-årig man och jag har lärt mig mycket under den tiden.
Jag började som "fåne" och tyckte att de där "fler kilos sakerna" var intressanta, men jag fann snart att de i flertalet fall satt på en kropp som var fördärvad av sitt uppblåsta ego.
Men… livet har vartefter lärt mig att se djupare i människor/kvinnor än bara på bringan; det är jag glad för.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Upp till toppen
Annons: