Annons:
Etikettövrigt
Läst 1904 ggr
Loris M
3/20/16, 10:03 AM

Sovcoacher - behövs de?

Jag förundras över vad många olika sätt det finns att utnyttja föräldrarnas osäkerhet på. Nu senast såg jag på nyheterna för någon vecka sedan och de pratade om sovcoacher som tydligen är en ny trend. Om du har ett barn som inte sover hela natten så kan du få hjälp med det. Men (så klart) kostar det väldigt mycket. Nu vill jag inte göra gratis reklam för den här personen (för jag tycker att hon blåser folk) men om man läser på hennes hemsida så kostar en sådan tjänst mellan 2 000- 20 000. Det ni får är två timmars telefonsamtal, besök i hemmet (beroende på vilket alternativ ni väljer), att hon gör en utvärdering av barnets sov- och matvanor, hälsa, berättar för er hur ni ska lugna barnet och hur sömnen fungerar…

Hon skriver så här: "Det är mitt jobb att analysera ditt barns nuvarande sovmiljö, dess sov-/vakenfönster, sömnassociationer, utvecklingsmässiga milstolpar, kost och eventuella hälsoproblem. Jag tar givetvis också hänsyn till deras personlighet och hjälper dig att utveckla sunda sovrutiner som är ålder- och utvecklingsanpassade"……

Hu i hela friden kan hon göra anspråk på att kunna allt det här efter en kurs i ett par veckor, i USA?! Dessutom ska hon kunna göra allt detta genom att träffat barnet i bästa fall i ett par timmar (?!) Vi som jobbar med barn vet att alla barn är unika och att lära känna dem är inget man gör på ett par timmar. 

När man läser på diverse forum så kan man se att många föräldrar är osäkra och måste kolla upp för minsta lilla grej med andra: Hur länge sover barnet, kissar, bajsar, när och hur mycket ska de äta, vad ska de ha på sig …. hela tiden det här sökande efter vad som är normalt. Att få hjälp och råd från BVC räcker inte längre. Och det vet ju de här personerna som tjänar på att föräldrarna är osäkra. Jag blir lite trött på att det finns så många olika tjänster som skapar en känsla av otillräcklighet hos föräldrarna och en känsla av att de inte klarar sig själva och att de verkligen behöver alla dessa "experter". Vad tänker ni?

Annons:
Chilinöt
3/20/16, 7:59 PM
#1

Jag håller helt med, många föräldrar är alldeles för osäkra. Det vill ju såklart väl, men det blir en massa nojja tillslut. Nu har ju jag inga egna barn, så det är svårt att förneka att jag inte skulle vara lika orolig jag med, men något jag tycker är ännu värre dock, är osäkra föräldrar som "stör sig" på andra föräldrar som de tycker inte gör ett bra jobb.

MelodyX
3/20/16, 9:44 PM
#2

Jag har en son som sover fruktansvärt dåligt och har så gjort hela livet, nu har han dessutom börjat få kraftiga marldrömmar där det inte går att väcka honom ur. Jag ringde bvc här om veckan och berättade läget och det gick på två minuter att få tid vid läkaren för en ordentlig koll och eventuellt vidare remiss till instans som kan hjälpa honom (det finns till exempel även sömnpsykologer för barn, alternativt om han behöver en samtalskontakt med BUP). Och det är gratis 😉Ser inte riktigt poängen i att anlita någon för så mycket pengar för saker man faktiskt kan få hjälp med både av förskola och bvc, förutsatt att man har bra instanser nära sig.

Magi-cat
3/22/16, 7:05 AM
#3

#0 Jag förundrades också när jag såg det där inslaget på nyheterna…Måste det verkligen vara coacher, svindyra, till precis allting? Som om det fanns knappar att trycka på, appar att installera, eller det magiska trollspöt, så uppför sig barnen perfekt (=som man förväntar sig), äter som vi vill, sover som vi vill etc…Om vi betalar coachen först.

Men så där är det inte…Allt är inte perfekt (vad nu det är) utan livet levs och erfarenheter görs hela tiden…Och så finns det som sagt gratis hjälp att få och att bara prata med andra föräldrar kan vara till stort stöd också.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Thiah]
3/24/16, 10:57 AM
#4

Jamen toppen! Jag har så mycket pengar att jag gärna betalar för lite hokuspokus av en tant som gått någon krus i usa. (sarcasm då…).

Tycker så synd om de föräldrar som är så osäkra och utan skyddsnät att de går på sånt här och betalar dyra pengar.

Loris M
3/24/16, 11:56 AM
#5

#4 Ja, och sen att de gjorde reklam för henne i TV gjorde inte saken bättre.

[Thiah]
3/24/16, 1:06 PM
#6

#5 :(

Annons:
Upp till toppen
Annons: