Etiketterspråkflerspråkighet
2016-03-21 08:02

Här pratar vi älvdalska!

I september öppnas en förskoleavdelning i Älvdalen där både barn och Pedagoger pratar enbart älvdalska.

"Redan 2014 togs beslut att Älvdalen skulle starta en förskoleavdelning där barn och Pedagoger enbart pratar älvdalska. Nu är det beslutat att den ska vara igång senast den 1 september. Det socialdemokratiska kommunalrådet Peter Egardt är mycket nöjd över att ett startdatum nu är bestämt.

– Ett språk som inte får påfyllnad underifrån av unga, då är det bara en fråga om tid innan det försvinner."

Källa

2016-03-21 08:38

Visste ni det här om älvdalskan? Inte jag.

"Det har länge ansetts som en dialekt av svenska, men har på senare tid accepterats som ett självständigt språk av många lingvister.[1] Det har i dagsläget (2016) ingen ställning som erkänt minoritetsspråk i Sverige, och har inte heller något stöd från lokala, regionala eller nationella myndigheter. Europarådets expertkommitté som kontrollerar hur den europeiska minoritetsspråksstadgan efterlevs har fem gånger uppmanat Sveriges regering att ompröva älvdalskans ställning[2]. Hösten 2015 ansökte tio lingvister om att älvdalska (Övdalian, ansökan 2015-046) skulle få en egen språkkod på Ethnologue. En mycket kritisk kommentar till denna ansökan har dock lämnats in av Institutet för språk och folkminnen, den myndighet i Sverige som bland annat handhar frågor om dialekter[3]."

Chilinöt
2016-03-21 08:42

Det tyckte jag lät jättekonstigt faktiskt. Dialekter är väl ändå ingenting som behöver prioriteras i skolorna? Det tycker jag är någonting som får komma naturligt, tror ju inte barnen kommer ha väldigt mycket nytta av att kunna prata älvdalska. Men vad vet jag?

2016-03-21 08:50

Jo men det väl för att det är lite omtvistat om det är en dialekt eller ett språk. Många lingvister tycker tydligen att det är ett språk och i så fall kan det likställas med andra minoritetsspråk. Sen kan jag tycka att det är bra att gamla språk och dialekter inte dör ut. Och det gör de ju om inte barnen får möjlighet att lära sig och underhålla det de redan kan.

2016-03-21 09:06

I vilket fall som helst har de rikssvenska politikerna med olika medel dödat skånskan. Vissa dialekter är tydligen värda att bevaras andra ska medvetet dödas.

2016-03-21 10:30

#4 Jag har för mig att skånskan har  också diskuterats. Om det ska få status som ett eget språk. Vad har hänt med den diskussionen? Vet du något om det?

Sen har jag läst någonstans att skånskan håller på att dö ut, då skåningar allt mer anpassar sin dialekt efter rikssvenskan. Många ord har fallit bort i glömskan.

2016-03-21 16:56

Ja, väldigt mycket har dött nästan helt de senaste 50 åren.
På alla sätt har man försökt trycka undan skånskan, t.ex. genom att driva och förlöjliga. Om någon förr - när jag var barn - talade skånska i TV gick telefonerna varma på klagomuren.
Folk norrifrån - dvs. ockupationsmakten Sverige - har aldrig förstått att vi vill ha kvar vår egen identitet. Jag som är nära de 60, kan inte tala som man gjorde när jag var barn, men lyckligtvis förstår jag då jag hör gamla inspelningar som Dialekt och Ortnamns arkivet har.

Sverige har nära lyckats totalt med sin politik att döda vår identitet. Att samma sak inte skett i Älvdalen och en del andra områden beror troligen på att de regionerna inte har betytt lika mycket ekonomiskt och politiskt.

För femton-tio år sedan annonserade inget konditori med självaktning att de sålde "semlor" man skrev helt enkelt "fastlagsbullar" som det heter/hette här i Skåne.
Nu mera vet inte de unga vad en fastlagsbulle är, t.o.m. min egen dotter som är 25 använder det svenska ordet, vilket gör mig ledsen.

MelodyX
2016-03-21 17:32

Hur är det med andra språk, finns det förskolor som enbart pratar arabiska, kurdiska, finska eller tyska?

2016-03-21 20:01

#6 En tråkig utveckling tycker jag. Men ännu tråkigare att det än idag finns en känsla av att det inte är lika "fint" med skånskan som med rikssvenskan. Jag har en väninna från Malmö som är född och uppvuxen där, men har bott och arbetat många år i Stockholm. Hennes dialekt är kvar men hon anpassar sitt språk när hon inte är i Skåne. Jag tror inte att jag hört henne säga något ord som är typiskt skånskt. Hon är nästan i din ålder. Ett av hennes som är bosatt i Stockholm pratar knappt med en dialekt längre. Jag tycker som du att det är en del av er identitet och tar man bort språket, har man tagit bort identiteten. Därför är det bra med sådana här initiativ där de försöker hålla dialekter vid liv.

2016-03-21 20:06

#7 Jag är osäker på om det finns förskolor där svenskan inte pratar alls. Har svårt att se att det skulle vara i enlighet med läroplanen. Men däremot finns det förskolor som är flerspåråkiga. Jag tror att jag läst att det ska finnas bl.a.  i Stockholm med arabiska/svenska och finska/svenska och då innebär det att all verksamhet bedrivs dagligen på båda språken samt att flera av Pedagoger och barn är flerspråkiga.

2016-03-22 04:03

Hur kan det vara i Tornedalen?

Magi-cat
2016-03-22 06:58

Intressant steg att öppna en skola med älvdaliska!

Som man säger i artikeln är det en tidsfråga innan språket dör ut annars. Nu behöver man ju inte odla ett språk för dess egen skull, men om det finns intresse för det är det bra för barn (för alla) att tala flera språk. (eller hur nu älvdaliskan ska definieras, lite en särställning bland dialekter har den väl i alla fall?)

Och barnen verkar positiva.😃

"För att det är roligt och så"

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen