Etikettarbetsmiljö
3/21/16, 8:42 PM

Är barngrupperna för stora?

Sydsvenskan har ställt denna fråga till fem föräldrar som har sina barn på Mariehage förskola. Så här svarar en av dem:

"Ja, det är svårare för personalen att hålla koll när det är så här många barn. Min son skadade sig lite härom veckan när han tappade en stor sten på foten. Jag tror inte att det hade hänt om det fanns färre barn, här är det många som springer runt och leker utan uppsikt. Å andra sidan är jag från USA, så jag förstår fördelarna med dagis som alla har råd med. Min mamma är förskollärare på Manhattan i New York. Där betalar folk 40 000 dollar om året för en dagisplats. Det är galet!"Max Siegal med sonen Ozzie Siegal, 3 år."

MelodyX
3/21/16, 9:49 PM

Ja det tycker jag. Eller för lite personal. Vi har en liten grupp, men från förra årets 14 och tre personal är det nu 20 på samma personal. Och det märks,

[NeferNefer]
3/22/16, 3:50 AM

Jag håller med. Barngrupperna är för stora.

3/24/16, 11:00 AM

Hur stora barngrupper har de haft`?

Finns det  ågra riktlinjer för hur många barn det får  vara per vuxen?

I finland är det nämligen reglerat i lag.

3/24/16, 11:54 AM

#3 Inte här. Bara rekommendationer från skolverket. Mest om barngruppernas storlek. För barn 1-3 år max 12 och för barn 4-5 max 15, men det flesta har mer än så.

Här är en lista med kommuner som har fler barn än rekommenderat men som ändå inte sökt bidrag (som de har rätt till) för att minska grupperna. http://www.svt.se/nyheter/inrikes/har-ar-kommunerna-som-inte-sokt-pengar

När det gäller personaltäthet så ligger den i genomsnitt på 5,3 barn/vuxen (sist jag kollade) men några generella riktlinjer finns det inte vad jag vet.

3/24/16, 1:05 PM

#4 okej. Vi kan ha större barngrupper men även där är maxstorleken satt i lag. Sen får självklart kommunerna ha mindre grupper. Antal vuxna/par beror på barnens ålder.