Etiketteriktdigitalt-lärande
3/22/16, 3:50 PM

Strålningsfri förskola

Det här låter lite drastiskt (och onödigt) men så här tycker Moderaterna i Olofström:

"Oppositionspartiet föreslår i en motion att kommunens förskolor ska vara fria från wi-fi, att surfplattor och smartphones inte används i verksamheten samt att privata smartphones bör vara avstängda.

Anledningen till detta sägs i ett pressmeddelande vara att ”strålning som vi mer eller mindre dagligen ofrivilligt utsätts för” misstänks kunna ligga bakom allvarliga sjukdomar som hjärntumörer."

Källa

Det här är dock inget som Strålsäkerhetsmyndigheten håller med om. När man läser följande rader (nedan) så låter det för mig snarare som ett rop från föräldrar som inte vet hur (eller vill/orkar) de ska begränsa sina barns användande av digitala medier och då får förskolan göra det istället.

"Men det är inte bara just det trådlösa nätverket som moderaterna vill få bort. Helst skulle Patrik Krupa se att telefoner och surfplattor tas bort helt.

– Vi ser ju ett ökat användande bland små barn. Vi vet ju att små barn använder surfplattor och telefoner väldigt mycket hemma. Så det mest optimala hade varit att man tar bort surfplattor och telefoner helt från förskolan. Det finns ju helt andra pedagogiska metoder, du kan använda lekar eller rollspel och tester. Du kan vara ute mycket mer än du är nu och kan främja barns kreativitet. De behöver inte sitta och peka på en skärm.".

3/22/16, 3:57 PM

En förskola från Olofström som dagligen använder digitala medier säger så här om förslaget:

"Hur skulle det förändras om det togs bort?

– Tar man bort det bara det trådlösa så går det ju att använda läsplatta utan att vara uppkopplad, men skulle man ta bort allting så skulle man ju få gå tillbaka till den gamla fotograferingen till exempel. Det ställer ju till det lite. Barn är ju spontana, alla vill titta på bilden samtidigt. Det är också lättare för barnen att fotografera, säger Eliisa Uusivirta.

– Det är viktigt att frågan lyfts, hur det kan påverka med strålning. Men att ta bort läsplattorna helt bara sådär, det tror vi inte på. "

Magi-cat
3/23/16, 8:55 AM

Det blir lite lätt förvirrat när de blandar ihop risken för strålning med ökad användning av surfplattor och telefoner och önskar "andra pedagogiska metoder".

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

3/24/16, 10:55 AM

Håller med dig LorisM.

Här i Esbo har vi i läroplanen att barnen ska läras inför en okänd framtid. I det anser jag att surfplattor,telefoner och annan modern teknik ingår. Så för mig låter det dumt att ta bort all modern teknik.