Etikettövrigt
MelodyX
2016-03-23 19:26

Är naturskolan (typ skogsmulle) borta idag?

När jag var fem hade vi femåringar en dag i veckan då vi var ute i skogen och gjorde expriment och letade efter djur och sådant, ingen av mina barn, fem och sex år, har gått på det. Är den typen av verksamhet borta?

Anterrabae
2016-03-23 19:33

Min dotter, sju, gick på "luffen" varje vecka i förskolan, och from "sexårs" har de utelekrion minsr en förmiddag i veckan. Hon går i ettan nu. Tror det beror på skola och kommun. Sen finns ju mulle som fritidsaktivitet, om man vill ha extra.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

[fin_kanin]
2016-03-23 19:36

I vårat bostadsområde finns 2 (förut tre) friluftsförskolor. Min skola är en "friluftsskola". Vi är ute en hel dag i månaden och lagar mat, har lektioner ute mm. Jättekul, skulle gärna ha fler gånger i månaden! På rasterna (gäller även förskolan) måste man vara ute. Dem mindre barnen är ute ännu mer då de inte har riktiga lektioner än:)

MelodyX
2016-03-23 20:13

Ja på min tid (men även många år efter) var mulle del av femåringsverksamheten, var mest så jag tänkte. Mina barns förskoleområde har gjort mycket annat i och för sig som har med natur att göra så det kanske uppväger? När jag gick på förskolan tog vi tillexempel grodägg och födde upp, var ute och lärde oss bygga vindskydd, tittade på svampar och sådana grejer. Tycker det är viktigt att barn lär sig respektera natur och så, men det kanske är inbakat på ett annat sätt idag?

Anterrabae
2016-03-23 20:32

#3 det är sånt som ingick i luffen och ingår (bla) i utelekrionerna..

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

2016-03-24 10:53

Vi har Mulle med de barn som är over 3 år och  Knytte med de under 3 år.

Vi har det en gång i veckan under den del av året man kan vara utomhus utan vantar.

Mulle är något man kan bli certifierad att ha. Alltså jag som ledare kan gå mulleskola och får då ha det med mina barn.  Har jag inte gått själva mulleskolan får man egentligen inte kalla det Mulle.

2016-03-24 11:43

Nej, den är inte borta. Men även som du är inne på har den i många fall fått en annan form och blivit inbakad i annat. Många har hittat på egna figurer, hjältar som ser till att djur och växter har det bra. Vi hade ex. en troll som bodde i skogen och som vi besökte en gång i veckan. Han kunde hitta på olika uppdrag som barnen skulle göra till nästa gång. Ibland läste han upp en text för barnen, ibland fick vi brev från honom till förskolan där han bad oss om olika saker som hade då att göra med natur och miljö. Vi hade också en "naturruta" som vi besökte ofta, dokumenterade och pratade om årsskiftningar.  Uppmärksammade allt liv som fanns där (ex. myror) o.s.v.

På många förskolor finns det Skogsmulle och "Hitta vilse" som aktiviteter för de äldsta barnen. En del förskolor (I Ur och Skur) bygger helt sin verksamhet på friluftsfrämjandets pedagogik.