Annons:
Etikettarbetsmiljö
Läst 870 ggr
Loris M
2016-03-24 20:15

Chatt om barngrupper

Som bekant, barngrupperna är för stora i många kommuner. I Malmö är situationen ohållbar…

"På onsdagen chattade Sydsvenskans läsare med Kristina Westlund, förskolelektor på förskoleförvaltningen som kartlagt organiseringen av barngrupper i Malmö, och Ana Maria Deliv, kvalitetschef på förskoleförvaltningen."

http://www.sydsvenskan.se/malmo/chatta-om-barngrupperna-i-forskolan/

Väldigt många och bra frågor från föräldrar och Pedagoger, så ta gärna en titt på chatten. Här är en av frågorna:

Fråga: "Kommentar från Trötta pedagoger Nu får det faktiskt vara bra!!!! 23 barn i vår barn grupp där vi arbetar, o nästan alltid är vi två personal på dessa barn!!!! Samtidigt har vi bara massa skyldigheter som gör att vi knappt är med barnen… Ni chefer snackar om kvalité i förskolan!!! Det e ren förvaring…. Ni kommer göra så att all personal inom barnomsorgen blir sjukskrivna!!!! Blir det ingen ändring snart så kommer vi gå ut i strejk!!!!!!"

Och svaret: "Hej trötta Pedagoger, Vi tar detta på största allvar. Som ni kanske vet så genomför vi en större utveckling av vår organisation. En av många delar är att vi vill avlasta pedagogerna från en massa kringuppgifter för att kunna ägna sin tid åt barnen och pedagogiska uppdraget. Det andra är att vi inrättar bemanningsteam kopplat till varje förskoleområde. Läs mer om vår organisationsutveckling här: http://malmo.se/Huvudnyhete… Med vänlig hälsning Ana-Maria"

Annons:
Loris M
2016-03-24 20:27
#1

Och en annan kommentar från en upprörd förälder…. 

"Ni bara snackar. Vi håller på att titta på det, vi jobbar på det! Det har ju varit kris länge. Det är bara pengar som styr. Ni skiter i barnen bara ni kan spara några kronor. Det är billigare att anställa outbildad personal. Inga vikarier. Större barngrupper. Många 15-timmarsbarn (vad dom nu ska på fs och göra när förälder är hemma) men ni tjänar ju pengar på dom. Jag gråter varje dag när jag lämnar för jag inte känner att mitt barn är tryggt. Det går ju inte att byta fs heller."

Och så ett diplomatiskt svar: 

"Hej Anna, Det är helt orimligt att du ska känna dig ledsen när du lämnar ditt barn på förskolan. Det här måste du lyfta med din förskolechef. Vi vill inget hellre än att rekrytera välutbildade och kompetent personal - det här är inte en pengafråga, men ett stort bekymmer eftersom bristen både på förskollärare, barnskötare och Pedagoger är så stor, både i Malmö och i många andra kommuner. Med vänlig hälsning Ana-Maria"

[Thiah]
2016-03-25 11:12
#2

snacka om att glida undan i svaren. Man bara beklagar men inget mer.  Skulle bli tokig som mamma.  Sådant här gör att man är extra glad över den dagvård ens eget barn får.

Upp till toppen
Annons: