Annons:
Etikettarbetsmiljö
Läst 943 ggr
Aleya
4/1/16, 8:11 PM

Varför valde du detta jobbet?

Ofta väljer man jobb efter sitt intresse. Så jag undrar nu vad som fick er att vilja jobba med just barn? ☺

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Loris M
4/1/16, 8:48 PM
#1

Det var en bra fråga. 🙂

Jag har alltid velat bli lärare helt enkelt. Har alltid gillat skolan och sett upp till mina lärare. När det blev dags att välja valde jag förskolan eftersom skolan av idag blivit något annat än när jag gick i skolan. I förskolan kände jag att jag hade större möjlighet att verkligen se varje barn. Och finans till för dem. Sen är det så fantastiskt roligt att kunna följa ett barn från ettårsålder och se hela utvecklingen och även känna stolthet och veta att jag själv bidragit till en del av deras lärande. 

Jag har alltid varit lite "svag" för barn som har det lite sämre ställt (även när jag själv var barn/ung) och var känslig för orättvisor i samhället (Det är också därför som jag startade min nya sajt :)). Genom att jobba i förskolan tänkte jag att jag kan göra skillnad för så många barn. Även om vi har det väldigt bra i Sverige så finns det väldigt många barn som far illa av olika anledningar och ibland krävs det en enda vuxen med rätt attityd och som stöttar för att de ska kunna få en bra start i livet. 

Nu jobbar jag inte längre med barn utan med vuxna och jag saknar ofta den äkthet som barn har. De säger alltid vad de tycker, utan spärrar och utan dolda agendor. De är så mycket lättare att ha att göra med än vuxna faktiskt.

Aleya
4/1/16, 8:55 PM
#2

#1 Tack för att du delade din historia. Synd att du jobbar med vuxna nu, för jag förstår absolut vad du menar med den äktheten. :)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Loris M
4/1/16, 9:06 PM
#3

#2 Egentligen är det inte så illa, för nu undervisar jag blivande förskollärare och på ett sätt känns även det mycket givande :) Vi pratar mycket om värderingar, attityder, alla människors lika värde och hur de både kan göra skillnad för många barn men även förstöra för dem. På det här sättet kan jag nå till fler och förhoppningsvis utbilda duktiga Pedagoger som kommer att ha hjärtat på rätt ställe när de möter barn. 

Har du valt ett yrke utifrån ditt intresse?

Aleya
4/1/16, 9:14 PM
#4

#3 ah. Ja men då sprider du ju din klokhet vidare. :) Jo jag valde mitt otroligt ovanliga yrke utifrån intresse. ☺ Och jag hoppas att jag orkar jobba med det tills jag dör. ☺

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Loris M
4/1/16, 9:19 PM
#5

Tack! 😊🌺

Vad bra! Det låter som att du också tycker om ditt jobb.

Aleya
4/1/16, 9:20 PM
#6

#5 hur länge har du varit lärare då? :)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Loris M
4/1/16, 9:31 PM
#7

#6

I drygt tio år.

Aleya
4/1/16, 9:35 PM
#8

#7 wow du måste verkligen trivas som lärare. Hur kom du in på den banan?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Loris M
4/1/16, 9:49 PM
#9

#8 Ser nu att du kanske syftade på mitt nuvarande jobb. Är det så? Som lärare har jag jobbat i fyra år. Och här har jag tänkt stanna länge. 🙂

Jag utbildade mig vidare under tiden jag jobbade som förskollärare och läste till specialpedagog och tog en master sen och lite annat och sökte en tjänst på universitet som uppenbarande sig för mig bara dagen innan jobbannonsen skulle gå ut. Den hade legat ute i två månader. Jag lyckades skicka iväg ansökan bara en timme innan sista ansökningsdag. Var en av tjugo som sökte och fick den.

Aleya
4/1/16, 9:55 PM
#10

#9 jo jag syftade på lärare som du är nu. :) Du hade verkligen tur må jag säga. Men även skicklighet. :) Alltid roligt att höra hur folk hamnade inom sitt yrke. :)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Sparven88
4/7/16, 11:13 PM
#11

När jag var liten lekte jag ofta skola, jag var lärare och sen hade jag en osynlig klass ;p Men på gymnasiet gick jag hotell och restaurang ocj en tid efter studenten fick jag genom kontakter vika på en förskola. En gång blev många gånger och jag började inse att det var rätt roligt. Jag sökte till lärarutb och kom in. Någonstans i mitten av min utb insåg jag "shit. Vilket ansvar jag kommer få sen som fsk-lärare". Det är inte bara lek och skoj på förskolan utan där läggs ju grunden till ALLT lärande. Den tanken sporrade mig ännu mer och att få chansen att se barnen utvecklas och få följa deras dagar är såå häftigt. Man utvecklar ju någon sorts kärlek för varje barn, de är så härligt! Och hur många andra kommer till jobbet och möts av en grupp barn som skriker ens namn och kramar om benen på en? Underbart! =)

[Thiah]
4/9/16, 8:23 PM
#12

Jag är en vårdyrkes person ut i fingerspetsarna. Kommit med generna ;)

Upp till toppen
Annons: