Etiketterskolaförskoleklass
4/6/16, 9:30 AM

Paket till utsatta barn

"Barn i ekonomiskt utsatta familjer har ofta svagare skolresultat. Men ett paket med lärmaterial kan påverka deras skolresultat positivt. Det visar en nationell pilotstudie som genomfördes i länet under förra året

Under sista halvåret 2015 har 77 barn i familjehem eller i ekonomiskt utsatta familjer i Jönköpings län fått ett paket med böcker och räknespel hemskickat varje månad. Generellt har dessa grupper av barn svagare skolresultat och syftet har varit att undersöka om lärpaketen påverkar deras inlärning positivt."

Källa

Idén kommer från Storbritannien där lärpaket riktar sig mot barn i familjehem. Men här verkar det handla även om familjer som är ekonomiskt utsatta. Jag undrar hur man gör bedömningen vilka familjer som är utsatta och hur det tas emot av föräldrarna. 🤔Det står ingenting om det i artikeln. Någon som vet mer om projektet?

Aleya
4/8/16, 4:19 PM

Jag tycker att alla barn skulle ha rätt till ett paket. Känns som att hålla på och "dela upp" i "fattig och rik" låter segregerade. Alla barn ska ju ha rätt till lika utbildning. Blir det verkligen det om man gör på detta sättet?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Chilinöt
4/8/16, 6:40 PM

Absolut intressant. Jag förstår idéen om att ta reda på om det kommer påverka resultaten något och fungerar det så hade det ju varit toppen.  Hur det delas in vet jag ju tyvärr inte. Kanske att familjer får skriva in sig själva som intressanter?