Etiketterskolaförskoleklass
2016-04-11 20:26

"65-plussarna" gör en samhällsinsats

Lärarbristen är som bekant stor och jag gillar verkligen de initiativ som många kommuner anammat. Att kalla in pensionerade lärare. De har enorm kunskap och lång erfarenhet med sig och dessutom är de inte stressade som dagens lärare. Jag tror att de kan ta in lugnet i klassen men även hantera de elever som upplevs som bråkiga på ett helt annat sätt än dagens lärare.

"Åsa Morberg är docent i didaktik, hon ser många fördelar med att skolor tar in erfarna 65-plussare.

– Deras kunskaper är värdefulla. De gör en samhällsinsats nu när lärarbristen är så stor.

Genom att låta seniora lärare jobba på skolorna får också nyutexaminerade lärare möjligheten att möta kunniga lärare i arbetslagen.Det kan vara utvecklande för deras metodik. Tidigare var lärarutbildningen mera konkret och baserad på mer praktisk erfarenhet och konkret. Den gav de blivande lärarna beprövade metoder, och den var mera inriktad på att ge lärarna yrkesverktyg. I dag är lärarutbildningen mer teoretisk och baserad på forskning. Praktiken har också minskat på lärarutbildningen. Och det är i praktiken som man lär sig yrket, säger Åsa Morberg, docent i didaktik."

Källa

2016-04-11 20:31

En av lärarna som har fått börja jobba igen är Margareta Gunnarsson, 72 år. Hon ar jobbat som lärare i 50 år och hon berättar:

"Jag är en gammal småskolelärarinna och det finns nästan inga lärare i dag som jobbar lika mycket med läsinlärning som vi gjorde då. När jag gick lärarutbildning hade vi en otroligt lång utbildning i fonetik, hur och var ljuden bildades. Vi hade även en lång utbildning i metodik, hur man lär sig att läsa. Idag har vi många nyanlända barn och de har andra ljud och då är det också viktigt att visa var ljuden bildas. Varje bokstav har ju sin egen lilla historia. /…/

Margareta har inga planer på att sluta än.

– Det är fortfarande roligt. Det är en fantastisk och tillfredsställande känsla varje gång ett barn lär sig att läsa."

Källa

Magi-cat
2016-04-11 20:40

Åh vad bra det låter! Det måste kännas bra för dem att göra en insats och få användning för all kunskap och erfarenhet! Och ett slöseri om samhället inte använder den….

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen