Etiketternaturvetenskapteknik
4/13/16, 8:23 PM

Måltidspedagogik, teknik och naturvetenskap

En läsvärd artikel från tidningen Förskolan om hur ni kan använda er av måltidspedagogiken för att arbeta med teknik och naturvetenskap.

"Slå flera flugor i en smäll. Så tänker Erica Strand och Lise-Lott Fjell i Uddevalla när de kopplar ihop naturvetenskap och teknik med måltidspedagogiken. Förutom att de är förskollärare i Skoglyckans respektive Parkens förskola är de också NT-utvecklare i Uddevalla kommun. /…/

Denna lunch blev den första i en serie tomatsnackiga måltider och intresset för att odla egna tomater växte. Det planteras flitigt i Uddevallas förskolor och barnen får vara med om hela processen: så frön i krukor, driva upp, plantera ut, sköta om plantorna, skörda mogna tomater, äta dem och slutligen kompostera. Genom detta får de tidigt förståelse för naturens kretslopp, fotosyntes, nedbrytning – och i slutändan hållbar matproduktion.

Var kommer tekniken in? undrar kanske vän av ordning. Jo, genom att diskutera hur tomater annars kommer till förskolan, prata om transporter och hur de påverkar miljön. Tekniken finns dessutom med under hela odlingsprocessen, till exempel genom de verktyg som barnen använder – men också genom att prata om hur det går till på stora tomatodlingar. Dessutom pratas det om energi som går åt för att driva maskiner, solenergi och om hur vi människor får vår energi. För att inte tala om den teknik som krävs för att tillaga mat och äta den. Och som dessert kan barnen få fundera över framtidsfrågeställningar som: Kan ni klura ut en teknik som kan underlätta odlingsprocessen av tomater?  "

Chilinöt
4/14/16, 5:57 PM

Åh vad roligt! Jag hade tyckt att det var jättekul att ha egen odling på förskolan. Vilket livstids projekt :)