Annons:
Etiketterbedömningdokumentation
Läst 1137 ggr
MelodyX
2016-04-14 11:22

Orosanmälningar med dåligt underlag pga konflikter

Tipsar om det här. Sveriges EKO ska göra en reportage serie om granskning hur användandet av orosanmälningar hanteras idag i förskolor och skolor. Enligt en person som jobbar med programserien har de fått flera indikationer på att orosanmälningar görs alldeles för lättvinligt idag, ofta gör man hellre en orosanmälan vid exempelvis konflikt med familjen eller om det är så att barnet kan tänkas ha en form av diagnos istället för att utreda problemen. 

Tyvärr har jag själv fått erfara detta och skriver under på varje ord, men de vill nu ha hjälp med att få in allmänhetens synpunkter. Ni hittar deras enkät här (och den kan fyllas i av alla, föräldrar som pedagoger):  http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6406954

Annons:
Loris M
2016-04-14 11:37
#1

Tack MelodyX! Jag läste det här igår http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6408564 men inget som jag känner igen. men det verkar som att det är vanligt och då är det verkligen allvarligt. Då handlar det om att utsätta barn och föräldrar för repressalier. Väldigt lågt och fel. Och riktigt hemskt (om det är så) att anmäla oro istället att utreda. Hur kan man göra så mot barnet?

MelodyX
2016-04-14 11:46
#2

Jag vet inte. Jag känner inte igen det här från den första förskolan barnen gick i, de var guld värda. Jag har ju dessutom fram till den konflikt som startades i höstas hållt nuvarande förskola väldigt högt, men nu känns det mest som ångest att lämna dem där. Jag vet att barnen gillar sina kompisar och det är enda anledningen till att de går kvar, för konflikten i sig har förskolan valt att stoppa i huvudet i väggen för (den ena barnskötaren hälsar inte ens på mig, nu jobbar hon sällan själv men är hon där själv när barnen kommer på morgonen får de gå in själva) utan istället vänder man sig till socialen så fort det är något. 

Det lustiga är att på både utvecklingssamtalet förra året i maj och det här året för några veckor sedan berättade dem hur otroligt välfungerande båda barnen var. I de anmälningar som de gjorde i höstas står det däremot att barnen skriker och gråter ofta, blir arga lätt, inte fungerar i gruppen och så vidare, och så vidare. Man kan ju tycka om barnen har de problemen bör det lyftas med oss föräldrar på utvecklingssamtalen, men då säger man att allt är bra. Jag spelade in senaste utvecklingssamtalet så det inte kommer i ryggen sedan. 

Jag har ju jobbat på en hel del förskolor, även om jag inte varit mer än en vikarie i periferin har jag inte fått intrycket av så dåligt skötta relationer med föräldrarna, så jag hoppas verkligen det bara är den här förskolan som löser det på det sättet.

Loris M
2016-04-14 15:19
#3

#2 Det är otroligt trist och jobbigt när det uppstår en sådan situation. Men det är alltid Pedagoger som har ansvaret att få det att fungera. Att inte ens hälsa är verkligen jättemärkligt. 

Bra att du spelade in. Spara även minnesanteckningar om du får något sådant i samband med utvecklingssamtalet.

Upp till toppen
Annons: