Annons:
Etikettyrkesprofession
Läst 2287 ggr
Loris M
4/18/16, 7:42 PM

Sluta kalla mig dagisfröken!

Någon mer som är trött på att bli kallad för dagisfröken? 🙂

"Mitt namn är Petra och jag är dagisfröken. Ja, jag jobbar alltså på dagis och passar era barn medan ni gör ert. Men vad i hela världen? En vanlig funtad människa förstår ju inte vad jag säger. 70- och 80-talet är slut och orden "dagis" och "fröken" får vara kvar där de ska vara. I det förflutna, precis som fasta telefoner och tjocka tv-apparater.

Det uppstod en lång och hetsig diskussion om de olika begreppen förskola och dagis i en Facebookgrupp där det till vardags diskuteras saker som angår just förskolepersonal. Någon skrev att ordet dagis är gulligt. Ja, ordet piga är också rätt skojigt, men jag tror knappast att någon kallar en pedagog för piga, bara för att det är gulligt? Förr i tiden kallades verksamheten i folkmun för dagis. Ungarna gick på dagis. I dag heter det inte dagis längre. I dag heter det förskolan, eller föris om man så vill. /…/Jag är lärare, varken mer eller mindre. Jag heter inte fröken. Om jag är gift eller inte hör inte till mitt yrke. I Sverige kallar man sina lärare vid förnamnet. Petra heter jag. Jag vill gärna ha respekt och få uppskattning för det arbete jag gör varje dag i förskolan med mina barn. Det är svårt att vinna respekt om jag själv förringar min verksamhet genom att kalla det för något gulligt, som dagis."

Källa

Annons:
frejaspluto
4/18/16, 7:54 PM
#1

Alltså seriöst, Örebro du helt funtad?!??? Hur kan du ta illa vid dig vid dagisfröken? Du måste acceptera att det finns olika individer , barn som vuxna, jag menar inget illa om jag säger fröken eller dagis fröken, det kan bero på att ordinarie personal är sjuk och det kommer in nya vikarier hela tiden. Jag har vakt det eftersom jag vet att det kommer en ny om jag ser en vikare eller fler kallar jag dom vid namn . Du kanske borde ändra din personlighet, är du en utav surkärringarna? Som inte tycker om sitt jobb längre , försök och få kärlek hemma så det blir bättre stämning. Du har förutfattade meningar om föräldrar så fort du ser oss. Vad tror du vad vi har om just såna människor som du???! Jag respekterar erat jobb, jag skulle inte vilja ha erat jobb. Jag har inte tålamodet. Vad glad att du har jobb . 🌍🌷

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

frejaspluto
4/18/16, 7:55 PM
#2

Örebro = är du ska det vara. Var snabb i fingrarna .

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Jaguar_
4/18/16, 8:18 PM
#3

Jag fattar inte detta gnäll över ett ord, en titel en speciell plats för små barn att vara på. Vad är det för fel på dagis? Vem bestämde att detta ord är ute? Kan ens detta ord vara ute? Tror allt att i sverige är allt så petigt och allt ska vara så speciellt hela tiden. Det är typ så hen uppstod. Det är nog bara sverige som pysslar med sånt här…. städerska finns inte längre för numera ska det låta fancy hälsotekniker eller vad det nu är, men det är fortfarande samma jobb med samma usla löner.

Dagis tycker jag låter vackert och det står för något fint. Förskola låter inte ens lika trevligt. Jag skulle vara stolt om jag blev kallad dagisfröken, men det är jag det.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

frejaspluto
4/18/16, 8:26 PM
#4

Åh, tack #3, du är mer pedagogisk än jag på denna tråd. Lugn och fin du är! 🤗 Jag snubblade över denna tråd. Råkade se detta.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Jaguar_
4/18/16, 8:51 PM
#5

#4 haha tack! Vet inte om jag är lugn och fin men fattar inte varför allt så vara så unikt och speciellt/a hela tiden. Byta namn på saker så det låter fancy. Det är fortfarande samma sak bara omdöpt av någon konstig anledning att någon störde sig på det eller bara rent kom på att det låter bättre och ska vara så från och med nu. Och så hänger alla på.

Sj hatar jag ordet hen som skapade för att kalla de som bytt kön, men senare blev det något annat så som könsneutral. Suck. Sen får man inte säga att man ska gå hem, nu ska man säga en ska gå hem…. men men det är för en annan diskussion och annan tråd. 🤪 Jag använder inte detta ord i min vardag och kommer aldrig göra det heller.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

frejaspluto
4/18/16, 9:28 PM
#6

JA, det ordet hen. Adam och Eva. Det räcker om du förstår vad jag menar med det. Man och kvinna, tjej och pojk ska det vara… Som sagt den tråden är inte här. Loris M , Detta är inte personligt till dig i kanske en sak om du är trött på jobbet byt arbetsplats. Jag tror att du behöver det. Eller ta en pina colada semester. Jag älskar min dotters dagis , pedagogerna älskar min dotter. Dagisfröken är ett bra ord!

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Annons:
Magi-cat
4/19/16, 6:58 AM
#7

#6 Att diskutera tilltal och yrkestitel är väl för sjutton inte att vara trött på jobbet??? 

Din attityd känns föga konstruktiv, måste jag säga.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
4/19/16, 7:02 AM
#8

#0 En fråga: Om barnen säger "fröken", blir ni arga då? 🙂 (Jag bara undrar, eftersom man hör det ibland och ingen har "rättat".)

Det är inte lätt för barnen att kunna och komma ihåg alla namn och ibland behövs ett övergripande ord. "Han slog sig och jag skulle säga till 'fröken'…" eller en uppräkning av alla namn? Eller "pedagogen"?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
4/19/16, 7:55 AM
#9

#6 Så mycket konstigheter både i detta och föregående inlägg. Hinner inte besvara dina funderingar just nu, men jag återkommer. Det krävs en längre inlägg här känner jag. Under tiden var snäll och håll en god ton.

Detta är inte personligt till dig i kanske en sak om du är trött på jobbet byt arbetsplats. Jag tror att du behöver det.  Eller ta en pina colada semester. 

Väldigt dryg och onödig attityd. Hur kan du veta vad jag behöver? Jag älskar mitt jobb och jag jobbar inte ens på förskolan längre. Men jag tyckte om mitt jobb som förskollärare (ja, det heter så sedan 70-talet) också.

Loris M
4/19/16, 8:01 AM
#10

#8 Så klart blir vi/jag inte arga om barnen säger så! 🙂Det handlar mer om hur det sägs i medier och av vuxna. Pedagog är ett bra ord annars tycker jag. För vad ska man säga till en manlig pedagog? Fröken? 

Personligen stör jag inte mig på om någon säger fröken. Barnen gör det jätte sällan och det är enbart (enligt min erfarenhet) om de inte kan namnet. Men det är sällan som du inte kan namnet på pedagogerna. De lär sig snabbt alla namn.

Magi-cat
4/19/16, 8:05 AM
#11

#10 👍

Jo, de lär sig snabbt alla namn på både barn och vuxna, men ibland är det någon ny. Och så det där om de behöver säga till någon allmänt, inte en speciell.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Chilinöt
4/19/16, 4:31 PM
#12

Det har jag faktiskt funderat på varför det fortfarande kallas dagis ibland, när det var sååå länge sedan det bytte namn till förskola. Jag bryr mig inte jättemycket om de säger dagis, är mer intresserad på varför det är så svårt att släppa.

Loris M
4/19/16, 5:01 PM
#13

#12 Ja, här kan man verkligen prata om att ha svårt att släppa taget om ett ord. Det var faktiskt 1972 som dagis (som är en förkortning av daghem), kallades för förskola för första gången. Det är ju 44 år sedan!! Och fortfarande finns det så många som blir upprörda när de som jobbar på förskolan vill kalla det för just förskola. 🤔

Det finns en tråd här där vi diskuterar just det. 

Annons:
Loris M
4/19/16, 5:22 PM
#14

#3 Det handlar inte om att någon stör sig på ordet dagis, eller hur vackert eller fult eller trevligt ett ord är. Det handlar om yrkesstolthet och att dagis och förskola signalerar helt olika saker. Dagis hette det för länge sedan och då var det mest barnpassning och lek. Idag är förskola en egen skolform med egen läroplan och fokus är på utveckling och lärande (genom lek) inte barnpassning. Som sagt, förskola fick sitt namn 1972 i den s.k. Barnstugeutredningen. Ett dokument på 1000 sidor som publicerades just under namnet förskola. 

I övrigt, jag tror att begreppet fröken fortfarande hänger kvar därför att förskolläraryrket är ett kvinnodominerat yrke (bara ca 4% av de som jobbar på förskolan är män). Hade vi haft fler män är jag säker på att vi skulle hitta på ett annat begrepp än fröken.

MelodyX
4/19/16, 10:11 PM
#15

Jag säger dagisfröken när jag pratar med barnen, tycker förskolepedagog är lite för mycket begärt att en femåring ska kunna säga. Pratar jag med vuxna säger jag Pedagoger, och det oavsett vilken utbildning de har (både Pedagoger och barnskötare benämns så i vardagligt tal av mig alltså).

Jaguar_
4/19/16, 11:11 PM
#16

#14 Men är det inte bara säga att grundplanen för dagis är ändrad istället för att byta ut ett helt ord? Dagis passar bra in i dagens samhälle då man tänker på vad allt annat döps om till- Fika numera mellis----melodifestival-numera mello osv. Men det är fortfarande samma sak. Jag stör mig inte på bytet men tycker det är sådär med förklaringen till bytet. Dagis för mig känns som det kan vara kvar som en sak man har innan förskolan typ. Förskola låter som barnen ska bli vuxna när man knäpper med fingret. Barn är barn och ska vara barn det först året. Jag gick på dagis och jag lärde mig samma som dagens på 'dagis' gör. Jag tänker mest i denna tråden och är inte negativ. 😃 Har ej barn än men det kommer komma nåndag.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

[Thiah]
4/20/16, 5:57 AM
#17

Var glada för att ni är fröknar. I Finland är man tant ;)

Jaguar_
4/20/16, 10:06 AM
#18

#17 hahahahaha urk :P ah fröken låter sötare 😎

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

MelodyX
4/20/16, 12:35 PM
#19

Fast är det verkligen så att vi lärde oss samma sak som dagens barn? Jag är inte lastgammal, men min dotter som går sista året innan förskoleklass kan både skriva och läsa och räkna. Det var saker som jag lärde mig i skolan och inte kunde innan jag började i ettan… Det var mer regel än undantag att barn inte kunde det vill jag minnas (vi hade en tjej i vår klass som lärt sig läsa innan skolan, henne såg alla upp till).

Jaguar_
4/20/16, 12:48 PM
#20

Nja i dagis/förskola fick man lära sig överlevnad, om djur, lite med skriva räkna, lite läsa, baka, lek osv. Det var väldigt blandat. Jag minns en hel del av när man var ute i naturen och fick lära sig saker som var spännande. Visst är kursplanen ändrad idag så de har ännu mer av skriva räkna läsa, men bara för det behöver man inte byta namn :P Jag kan iof gå med vilket som när det gäller namnen de ska kallas. Men tycker fortfarande att dagis ska vara kvar innan en förskola.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Annons:
[NeferNefer]
4/20/16, 2:24 PM
#21

Vad jag blir förvirrad över, det är att vissa kallar 6-årsverksamheten för förskola. Så, då byter barnen vid 6 år från förskolan till … förskolan? 🤔

Jaguar_
4/20/16, 3:20 PM
#22

😃 fancy fancy

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Chilinöt
4/20/16, 3:31 PM
#23

#21 Vid 6års ålder går de från förskolan till förskoleklass

[NeferNefer]
4/20/16, 4:09 PM
#24

#23: Aha. Då ska jag fråga nästa gång vilket det är de menar, förskola eller förskoleklass 🙂

[Devya]
4/23/16, 11:08 AM
#25

Jag börjar tro att frejaspluto läser för snabbt och läser inte ordentligt igenom tråden innan hon/han kommenterar.  Verkar som hon tror att det är ts som har skrivit det som är inom citattecken. Det är ju inom citattecken för att visa att det är någon annan som ursprungligen har skrivit det här. :D

[NeferNefer]
4/23/16, 12:48 PM
#26

😃Ja, något fel verkar det ju uppenbarligen vara …

Upp till toppen
Annons: