Annons:
Etikettföräldrasamverkan
Läst 1727 ggr
Loris M
2016-04-18 19:50

Besvärliga föräldrar se hit!

Nu ska ni få höra vad era barns förskolepedagoger stör sig på hos er! 🙂

Förskolläraren Sarriane Segersten listar fram tio saker som hon och hennes kollegor tycker är jobbigt när föräldrar säger/frågar. Här är några av dem:

"Kan hen komma imorgon, hen spydde bara en gång så jag tror inte att det är magsjuka

Nej och åter nej, vi vill inte att hen kommer imorgon, 48-timmarsregeln finns för en anledning och den gäller alla.

3,5 år på universitet – för att BYTA BLÖJOR

Tänk att det är så förvånande för många att förskollärare är så välutbildade. 3,5 års studier för att leka och byta blöjor? Ja, vi har ju inte lärt oss något mer (alls) under de 3,5 åren. Var glada och känn er trygga med vilken kompetens just ditt barn omges av.

Jag måste jobba över

Du säger att du behöver jobba över och förlänger ditt barns tid. Självklart, säger vi. Sen träffar en kollega dig på gymmet, köpcentret eller på ett fik. Vi är ingen barnvakt till ditt barn, förskolan är till för den tiden du arbetar, inte när du väljer att fika med kompisar.

Lås grinden efter dig

Vi skriver i veckobrev efter veckobrev och sätter upp stora skyltar vid grinden om att låsa den ordentligt, men ändå struntar du i det? Det spelar ingen roll om du bara ska in snabbt och lämna/hämta ditt barn: om ett barn smiter så sker det på några sekunder och vem bär ansvaret för barnen på förskolan, tror du?"

Källa

Någon som vill lägga till några punkter?

Annons:
frejaspluto
2016-04-18 20:04
#1

Hela din attityd skriker av surhet! Fan byt jobb! Din värld ser ut så där om du visar din respekt till föräldrar så respekterar dom dig! Det verkar som hela världen faller när du håller på såhär, vad är det med dig? Jag vet att det finns rötägg , men det gäller inte alla! Byt arbetsplats till bättre. Eftersom detta inte funkar så finkar ju inte din och eran kommunikation på jobbet . Det rullar fint på jobbet om alla hjälps åt. Jag blev faktiskt lite irriterad på dig.när jag såg nya inlägg vid sidan om här och va nyfiken bad det var. Jag älskar pedagogerna och min dotter med, men som jag skrev i annan tråd jag kallar dagisfröken till vikarier som jag vet att detvkommerdet en ny vinare nästa gång om jag ser samma vikarier kalkar jag er vid namn och det är inte respektlöst om utan det är ett enklare ord för barn och vi. I vissa situationer för oss.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Aleya
2016-04-18 20:05
#2

Skulle väl säga att vissa tror att det är förskolan som ska lära ungar hyss och vett.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

frejaspluto
2016-04-18 20:09
#3

Njaa, hon skriver om föräldrar. Hon gnäller om allt det är typiskt såna människor som gnäller på sina jobb . För hon får ingen uppvärsamhet någon annanstans . Lär dig kommunicera med föräldrarna.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Sindri
2016-04-18 20:28
#4

#1 av: frejaspluto - Vad tycker du att din attityd skriker då?
Ganska oförskämt tycker jag, och TS listar självklara saker som förskollärare inte skall behöva argumentera med föräldrar om hela tiden. Vad var det för fel på det? Som hon dessutom återger från en annan person.

Hon återger detaljer som skapar irritationsmoment på förskolan. Som förälder kunde jag också irritera mig på t ex föräldrar som ständigt och jämt skickade sjuka barn till förskolan. Oerhört egoistiskt och kortsiktigt.  Och att stänga grindar är väl livsviktigt?

Vad har du för problem med inlägget? Känner du dig inte träffad är det väl bara bra.

frejaspluto
2016-04-18 20:36
#5

Nä, verkligen inte träffad vi älskar förskolan och är trött på hennes trådar hon är absolut inte nöjd med sitt jobb, Jag pratar bara för andra föräldrar , kommunicera med dom mer då blir det bättre. Alla förskolor är inte såhär! Byt till ngn annan. Som passar dig. Jag ser bara gnälltrådar från Loris M. Säger inget mer.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Wony
2016-04-18 20:39
#6

#5 TS delgav något som en annan person sagt. Dessutom ligger det en tråd om vad förskolepersonal gillar hos föräldrar också. Även den återger något en annan person sagt. 

Sedan, rent allmänt, tror jag inte det finns någon som är 100% glad med exakt precis allt som förekommer inom deras yrke.

Annons:
Aleya
2016-04-18 20:44
#7

#3 va? Jag vet inte om jag ska ta detta som påhopp eller vad du nu just skrev. Sen är ju detta taget från någon sida. Så vad är ditt problem? Folk tror ju att förskolan ska föra allt typ. Men mycket ligger ju på föräldrarna

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Sindri
2016-04-18 20:57
#8

#5 av: frejaspluto

Nu får du faktiskt förklara; vilka "hennes trådar"? Jag har tittat igenom en hel del och inte hittat tillstymmelse till gnäll, däremot väldigt mycket återgiven info och intressanta artiklar för alla som är intresserade av barn och förskolan.

Du måste blanda ihop det med någon annan signatur. TS skriver dessutom om "när jag jobbade på förskolan" så antagligen har hon bytt jobb. Hon kanske tröttnade på sura föräldrar med kort stubin?

Magi-cat
2016-04-19 06:50
#9

#5 …och en utomstående ser "bara gnällinlägg" från dig

Sajtvärden tar upp intressanta ämnen som diskuteras eller behöver diskuteras och där alla intresserade kan delge sina synpunkter. De allra flesta är dessutom hållna i en väldigt positiv, omtänksam och varm anda med lite humor också. Men vissa saker som inte är så kul behöver också ventileras, eller inte minst…Tycker du inte det?

Ibland är det någon annans artikel som läggs in som diskussionsunderlag. Så brukar jag själv göra på mina sajter, men det är inte givet att jag håller med om allt i artikeln för den skull.

Är det något helt annat än vad som tagits upp hittills som du vill diskutera kanske du kan bilda några egna, trevliga, trådar om det? 👍


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Loris M
2016-04-19 08:21
#10

Frejaspluto,

Nu vill jag verkligen att du taggar ner. Du har aldrig tidigare skrivit på den här sajten så jag förstår inte hur du kan veta "hur jag brukar göra" och att jag skriver gnälliga inlägg. Det gör jag oftast inte. Hade du läst mera noga innan du slängde en massa otrevligheter ur dig, hade du förstått att jag inte ens jobbar på förskolan längre. Jag älskade mitt jobb som förskollärare (det är bl.a.a darför jag startade den här sajten) och jag älskar mitt nuvarande jobb också. 

Som andra skrivit, återger jag vad som någon annan tycker och skriver. Själv tar sådant här som lite lättsamma och humoristiska inlägg men med lite allvar i också. För visst finns det saker som vi kan bli irriterade över hos varandra (pedagoger och föräldrar).

Du får en varning nu (även med tanke på vad du skriver i den andra tråden) då du går till angrepp mot mig utan att diskutera. Håll en god ton! Klarar du inte det blir jag tvungen att ge dig ett skrivförbud.

frejaspluto
2016-04-19 10:24
#11

Jag följer mkt sajter men väljer det jag vill skriva. Ta bort mig härifrån jag kommer nog ha åsikter. Tack på förhand

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

[NeferNefer]
2016-04-19 10:28
#12

Mycket bra punkter, bra tråd! 👍(Förutom inläggen från en viss kverulant som bara har osaklig och märklig kritik att framföra … hen kanske har ätit surpiller, eller nåt?)

Jaguar_
2016-04-19 11:08
#13

Tror nog att dessa negativa saker är ganska så sanna tyvärr. Man ser ju sj när folk hämtar sina barn. De går med trynet ner i mobilen och barnet skuttar efter och grinden stängs inte. Irritations moment ja. Både att mobilen är viktigare och att inte stänga en simpel grind för säkerhet.

Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.

Annons:
Loris M
2016-04-19 11:12
#14

#11 Vad svamlar du om? Åsikter får du ha men du får framföra dem på ett mera civiliserat sätt om du vill skriva här. Du skrev att jag var sur, trött på mitt jobb, borde ta semester, gnäller…. allt detta utan att överhuvudtaget ha koll på hur det förhåller sig och utan att jag skrivit något mer än återberättat vad någon annan skrivit.

MelodyX
2016-04-19 22:49
#15

Tror det luktar troll här inne nu (hur man kan vilja vara ett troll på en sajt om förskolor tycker jag är jättemärkligt men till #frejaspluto vill jag bara säga; Loris M har i flera trådar visat sig vara en otroligt kunnig pedagog och det hade du vetat om du läst trådarna istället för att läsa hennes trådstarter - som oftast handlar om länkar till artiklar som andra har skrivit som underlag till diskussion här.¨

Sedan håller jag inte med här alls. Det står i artikeln att en förälder inte ska skrika ut på sociala medier, den kommunikationen gäller i allra högsta grad förskolan också och om man väljer att gå och irritera sig över småsaker i smyg så är det kanske helt enkelt inte rätt yrke för den personen.

[Thiah]
2016-04-20 06:00
#16

Alltså det där med att spy och sen komma till dagis.. Gaaah Eller när man ringer och berättar att barnet är sjukt så frågar föräldrarna om dom måste komma och hämta… Erm ja!

Upp till toppen
Annons: