Annons:
Etiketterutbildningstudier
Läst 1616 ggr
Loris M
4/19/16, 5:31 PM

Elevers diagnoser mejlades ut

"Det blev en chock för klassen på Kaggeholms folkhögskolas allmänna linje, när de häromdagen fick det vanliga mejlet med veckoschemat. Med i  mejlet låg också en lista över alla eleverna i klassen och efter elevernas namn stod olika psykiatriska diagnoser som adhd och bipolär.

– Det är helt sjukt, flera av de här diagnoserna stämmer ju inte ens utan är helt påhitt och man undrar ju varför de har skrivit ner det här, säger en av de drabbade studenterna, som vill vara anonym.

Det är ett 30-tal elever som är drabbade och mailet kom bifogat till veckoschemat som skickas ut varje vecka på fredagarna. De har haft en samling med klassen nu på förmiddagen där lärarna har bett om ursakt, och sagt att det är fruktansvärt fel, och att det inte var meningen att det skulle skickas ut."

Källa

Det här är mycket märkligt. Vad då inte meningen att det ska mejlas ut? Det borde väl inte finnas sådana listor. Ännu märkligare att skolan har ingen bra förklaring till varför de skrev dessa noteringar. Som dessutom inte stämmer?! Är det lärarna som suttit och hobbydiagnosticerat elever? 😮Förstår att det känns obehagligt för eleverna. Vilket övertramp.

Annons:
Niklas
4/19/16, 5:35 PM
#1

Oj.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[NeferNefer]
4/19/16, 5:49 PM
#2

Men vad i hela friden 😮

Chilinöt
4/20/16, 3:35 PM
#3

Men va, fy vad hemskt!

[Devya]
4/23/16, 11:13 AM
#4

Låter som om det kan vara en lista för vikarier, för att "varna" dem om problematiska barn? 

Jag har faktiskt själv en liknande lista men där skriver jag minsann inte ut några diagnoser om de nu inte har något sådant. Jag skriver bara att han/hon kan få aggressiva utbrott, den andra kan lätt bli orolig och få ångest om han/hon inte får ha telefonen framme osv. Det är för att hjälpa eventuella vikarier. Dock skulle jag aldrig kunna i misstag skicka iväg det på e-mail då jag skriver allt sådant för hand och håller det inom ett låst skåp. Men nu blev jag att fundera, är det fel att göra så?

Loris M
4/23/16, 5:51 PM
#5

#4 Jag har jobbat i förskolan i tio år och aldrig skrivit eller behövt en sådan lista. Jag tycker nog att det är fel. Dels för att det blir en godtycklig bedömning av barnen. Dels för att det är din egen uppfattning av barnet. Någon annan kanske inte alls upplever barnet som du. När jag hade lärarstudenter brukade jag aldrig peka ut barn (som jag vet att en del gör) för jag vill att de ska skapa sig en egen uppfattning och att barnen kanske får chansen att bli betraktat på ett annat sätt än vad det är van vid. 

Visst kan det vara så att man måste upplysa om något barn är väldigt våldsamt (eller något annat viktigt) och att man då inte får riskera andra barns säkerhet. Men jag tänker att det är sådant som man kan ta muntligt. Jag har lärt mig att vara försiktig med vad jag skriver, för allt vi skriver om barn, utvecklingsplaner, åtgärdsplaner, t.o.m. egna anteckningar kan betraktas som allmänna handlingar och då kan i princip vem som helst kräva att få se det.

[Devya]
4/23/16, 6:01 PM
#6

#5 Ett av barnen var väldigt våldsamt och varje dag fick jag se till så att inga av de andra barnen hamnade på sjukhuset i princip. 

Det andra barnet blev väldigt upprörd om man förbjöd barnet att ha telefonen framme. Det kunde isåfall leda till osäkerhet och gråt som höll i sig i flera timmar. Vilket sen hände då en vikarie var på plats. Det tog flera veckor innan barnet kunde känna sig trygg igen i den miljön.

Jag tyckte att sådan information kunde vara väldigt viktigt för vikarier att få veta. Om någon är lite extra besvärlig så tycker jag inte att det behöver informeras vidare. Däremot tycker jag det är viktigt att få fram info  om våldsamma barn och de som lider av extrem mycket ångest och osäkerhet.

Jag har inte kunnat ta saker och ting muntligt med vikarier, för vi har olika vikarier varje gång och jag kan ju inte vara på plats där och ta saker och ting muntligt då jag väl har hamnat med magsjuka eller liknande. Då är det viktigt att det finns en mapp för vikarien att  läsa igenom noggrannt.

Som sagt, allt sådant där finns dock inne i ett låst skåp bland pengar och andra viktiga saker som vi har där. Inte vemsomhelst som kan ta sig in där. Men om detta är fel så behöver jag förstås fundera ut ett nytt system för hur nya vikarier ska klara sig igenom en arbetsdag. Kanske bara låta det vara och ordna upp allt sen då man kommer tillbaka? För som sagt, det går inte alltid att ordna det här ansikte mot ansikte, inte ens genom telefon då det inte är jag som skaffar fram vikarier då jag blir sjuk.

Annons:
Loris M
4/23/16, 6:13 PM
#7

#6 Jag förstår absolut ditt dilemma och varför du känner att du måste göra så. Men en gång blev det så för oss att en journalist på vår lokala tidning gick ut till olika förskolor och krävde att få ut utvecklingsplaner och sedan publicerade det som skrevs som barnen i tidningar. Väldigt många värderade ord. Det blev en väckarklocka för oss alla att tänka igenom vad vi skriver. Utvecklingsplaner tillsammans med våra anteckningar låg i ett låst skåp, men det hjälper inte speciellt mycket om det är allmänna handlingar.

[Devya]
4/23/16, 6:14 PM
#8

#7 Varför ska det vara så knepigt… Jag antar att jag får se till att förstöra det jag har skrivit och fundera ut något annat men det blir nog väl bara så att vikarien får förbli ovetande för jag vet inte av något annat system som skulle fungera i praktiken.

[Thiah]
4/24/16, 8:43 AM
#9

#8 är dom inte under tystnadsplikt? Våra papper om barnen faller under tystnadsplikt och enbart de som har behov + föräldrarna får se dem. Föräldrarna måste även ge tillåtelse för att papprerna får skickas vidare

Loris M
4/24/16, 9:53 AM
#10

#9 Jo, så är det här också. Det är tystnadsplikt som gäller. Men det kommer i konflikt med offentlighetsprincipen. Som innebär att man har rätt att få insyn i statliga och kommunala handlingar. När man fått tillgång till det får man inte röja identitet men man får läsa vad som skrivits.

(såg nu att anteckningar inte kan betraktas som allmänna handlingar, vilket är bra. Vi har fått information om tidigare att även dessa ska ligga under allmänna handlingar)

Loris M
6/2/16, 9:59 AM
#11

Ännu ett felaktigt mejlutskick som skapade kaos i Stockholm. 😃

"Vi har nog alla varit där. Rädslan att mejla ut något till fel mottagare, eller när vi av misstag klickar på ”svara alla” när vi egentligen bara vill svara en avsändare. I förra veckan utbröt ett smärre mejlkaos i Stockholm. En person gjorde ett mejlutskick tänkt för anställda på en särskild skola men råkade skicka mejlet till 15 000 mottagare vid utbildningsförvaltningen i Stockholms stad. Och just kaos är det ord som anställda beskriver det som."Jag blir så förbannad!"

På sociala medier har flera delat med sig av skärmdumpar från den långa mejltråd som uppstod.”Snälla sluta skicka till alla”, vädjar en person.

"JAG BLIR SÅ FÖRBANNAD! Att man inte ska kunna arbeta ifred utan att bli störd!”skriver en annan person. /…/

Men i de mejlen uppstod ytterligare ett problem: Övriga mottagare togs inte bort – varpå mejltråden bara fortsatte.

"Snälla, jag vet att du är ung och i princip född igår, men du måste sluta svara på såna här saker!" skrev en person, och fick medhåll:

"Men förstår du inte att du håller igång listan genom att svara alla!!! Tänk efter nästa gång…""

Källa

[NeferNefer]
6/2/16, 10:11 AM
#12

😂

Magi-cat
6/2/16, 2:21 PM
#13

En dosis i-landsproblem piggar alltid upp. 😂

Och så kan man alltid var lite lätt nöjd att man inte själv var med i det där stryk-mig-från-listan-kaoset eller liknande "mail-kaos"……🥵😇


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Sagolikt
6/8/16, 4:25 PM
#14
Upp till toppen
Annons: