Etikettyrkesprofession
Quinzel
2016-04-21 22:41

Nyexaminerad förskollärare välja avdelningen

Hej :) jag är snart färdig förskollärare och har blivit erbjuden jobb. Jag kan välja mellan 2 avdelningar. Dom söker en till storbarns avdelning (5-6 åringar) och en till mellan (3-4 åringar). Jag vet inte vilken jag vill jobba på, båda verkar bra! :) Ni som jobbar inom förskolan vilken ålder tror ni är bäst att börja jobba med som nyexaminerad ?

2016-04-22 08:18

Grattis till examen och till jobbet! 🏆

Jag har jobbat med alla åldrar och tycker att alla åldrar är roliga och krävande på sitt sätt. Rent spontant tänker jag att du skulle trivas med 5-6-åringar nu i början. Jag vet att man som nyexaminerad är full med idéer och är entusiastisk och det är vad de här "stora barnen" behöver. De brukar vara lite rastlösa och färdiga med förskolan och då behöver man vara kreativ som pedagog. Nackdelen med den gruppen är att det blir många överinskolnings samtal, ev. besök på deras skola, samtal med personal där…

3-4-åringar är en härlig ålder tycker jag. Då kan de så mycket och är kunskapstörstiga. De får du dessutom "behålla" längre tid. 5-6-åringar slutar hela tiden och det i sig kan vara jobbigt (tyckte jag). När man lärt känna dem så går de vidare.

Har du varit och hälsat på och träffat dina blivande kollegor? Det är minst lika viktigt hur det känns att jobba med dem och vad du får för kollegor. Jag skulle nog ta hänsyn även till det. Så klart är det svårt att veta hur de är men ibland kan man få en känsla eller klicka direkt med vissa personer och tvärtom - att det inte alls känns bra.

Quinzel
2016-04-24 13:45

Tack så mycket och tack för ditt svar :) Jag håller med dig och har själv erfarenhet som praktikant/ vikarie att olika åldrar har sina utmaningar och sin charm :). En tanke jag hade var att det eventuellt skulle vara skönt att börja på mellanavdelning just för att det inte brukar vara inskolningar på samma sätt som på småbarnsavdelning samt att det inte är samma skolförberedande åtgärder som det är på storbarn.

Samtidigt så händer det ju mycket i den åldern som kan vara  utmanade, just för att barnen är i den ålder då de börjar ifrågasätta, testa en mer samtidigt som de fortfarande är i ett stort behov av omsorg. Jag tänker tex att det är då de kan börja bli lite mer trotsiga och att många ska avvänja sig med blöja. Samtidigt tycker jag att det är en väldigt rolig ålder och jag gillar att de händer så mycket i den åldern och att man ser mycket utveckling.

Storbarn är också roliga och jag har nog mest erfarenhet av den åldern.  När jag var på förskolan och hälsa på så fick jag se deras miljö och träffa chef och personal. Det verkar vara en riktigt trevlig atmosfär med bra miljö och trevlig personal/ chef :) Jag träffade barnskötarna på storbarnsavdelningen och båda verkade väldigt trevliga och kompetenta. Tyvärr var personalen på mellanavdelningen på utflykt så hann inte träffa dom. Det vill jag självklart göra innan jag bestämmer mig men jag tror det blir bra oavsett vad jag väljer.

2016-04-24 20:43

Det låter lovande att du upplevde chefen och kollegorna som trevliga. Jag tror också att det blir bra oavsett hur du väljer.

(Gillar att du använder ord utmaningar istället för problem eller svårigheter. Rätt inställning är så otroligt viktig i det här jobbet.🙂)