Annons:
Etikettyrkesprofession
Läst 1531 ggr
Quinzel
2016-04-21 22:41

Nyexaminerad förskollärare välja avdelningen

Hej :) jag är snart färdig förskollärare och har blivit erbjuden jobb. Jag kan välja mellan 2 avdelningar. Dom söker en till storbarns avdelning (5-6 åringar) och en till mellan (3-4 åringar). Jag vet inte vilken jag vill jobba på, båda verkar bra! :) Ni som jobbar inom förskolan vilken ålder tror ni är bäst att börja jobba med som nyexaminerad ?

Annons:
Loris M
2016-04-22 08:18
#1

Grattis till examen och till jobbet! 🏆

Jag har jobbat med alla åldrar och tycker att alla åldrar är roliga och krävande på sitt sätt. Rent spontant tänker jag att du skulle trivas med 5-6-åringar nu i början. Jag vet att man som nyexaminerad är full med idéer och är entusiastisk och det är vad de här "stora barnen" behöver. De brukar vara lite rastlösa och färdiga med förskolan och då behöver man vara kreativ som pedagog. Nackdelen med den gruppen är att det blir många överinskolnings samtal, ev. besök på deras skola, samtal med personal där… 

3-4-åringar är en härlig ålder tycker jag. Då kan de så mycket och är kunskapstörstiga. De får du dessutom "behålla" längre tid. 5-6-åringar slutar hela tiden och det i sig kan vara jobbigt (tyckte jag). När man lärt känna dem så går de vidare. 

Har du varit och hälsat på och träffat dina blivande kollegor? Det är minst lika viktigt hur det känns att jobba med dem och vad du får för kollegor. Jag skulle nog ta hänsyn även till det. Så klart är det svårt att veta hur de är men ibland kan man få en känsla eller klicka direkt med vissa personer och tvärtom - att det inte alls känns bra.

Quinzel
2016-04-24 13:45
#2