Etikettlek-lärande
2016-04-23 10:41

Att leka krig

Jag är på VFU denna månaden på en förskola och jag är lite förtvivlad över vad det är barnen leker. Leker man med lego så bygger många vapen och ska springa runt och skjuta alla. I ett pussel så fann ett barn en pusselbit som såg ut som en pistol och sen var den mer intressant än själva pusslet. Personalen verkar inte bry sig jättemycket om vad barnen leker, bara det inte låter för mycket. Utomhus är det flera barn som springer runt och brottas och slåss, men det verkar vara helt acceptabelt.

Ska barnen få leka vad de vill? Vad tycker ni?

2016-04-23 10:48

Det är väl inge ovanligt att barn leker krig skulle jag säga. Och även då jag var barn så lektes det krig. Och ingen höjde på ögonbrynen över det. Barn måste väl få leka vad dom vill så länge ingen skadas säger jag.

[Devya]
2016-04-23 10:52

Där jag arbetar så håller barnen på lite likadant.  De bygger pistoler och liknande av lego och "skjuter" mot varandra. Vi har dock som regel att de inte siktar på de som nu inte är med i leken, eftersom det kanske inte känns så särskilt trevligt för de som inte är inblandade.

Jag har varit lite tudelad, om man borde tillåta det eller förbjuda det helt och hållet. Sen igen minns jag då jag var liten och höll på exakt likadant och då börjar jag fundera, vad är det som är farligt? Barn har väl hållt på så här i alla dess tider?

Däremot är det absolut inte tillåtet att brottas och slåss. Det är ju en stor skillnad att fysiskt använda våld och leka med pistoler av lego.

Andra får gärna komma med synpunkter om det här. Jag tycker att det är en intressant fråga och vet inte själv om vi gör rätt på vår arbetsplats. Det tycks vara en knepig situation.

Zyperior
2016-04-23 11:21

Man ska inte förbjuda barn att få utlopp för sina fantasier och låta dem leka vad dem vill, sålänge, som redan nämnts, ingen skadas. Men om barn uteslutande leker lekar med "våldsamma" inslag så är det ett problem tycker jag, men istället för att förbjuda så ska förskolepersonal inspirera till att leka andra lekar.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

2016-04-23 12:39

Jag vet på förskolan jag har vikarierat mycket på, så fick vi flera asylsökande barn och då stoppade vi alla krig lekar som kunde uppstå. Det gick jättesnabbt för barnen att finna något annat att leka och jag tyckte faktiskt att barngruppen blev lugnare och mer harmonisk. De nya lekarna erbjöd även plats för fler barn.

2016-04-23 14:18

#4 Fast då undrar jag om du som "praktikant" (hittar inge bättre ord)verkligen ska hålla på och säga hur dom ska göra? Det kan ju skita sig och du kan få dåligt omdöme för att du vill ändra på saker och ting.

2016-04-23 14:53

Tror inte att jag nämnde någonstans att jag har gjort det? Jag har undrat över det och funderade på om jag "tycker fel" i frågan. Därför frågade jag här för att höra era åsikter.

2016-04-23 16:14

#6 jag tänkte hur du formulerade dig i ett. Att du funderade på att säga till. Men missuppfattade. Men jag tycker inte att du tycker fel. Men som jag skrev i ett så har barn lekt krig i år och dar. Men jag tycker inte (personligen) att förbjuda att leka vissa saker är rätt av Pedagoger. Jag kan förstå att man som vuxen kan tycka att vissa lekar är inte passande, men om du tänker på när du själv var barn så lekte du för att andan föll på. Du la aldrig vikt i vad anledningen till det du lekte var. Utan fantasin flödade.

2016-04-23 18:00

Som flera andra nämnt, så länge det sker på ett sjysst sätt, ingen far illa, eller mår dåligt, ser jag inte varför man skulle förbjuda det. Det viktiga är oftast inte vad de leker utan hur.  Krigslekar har barn i alla tider och alla kulturer lekt och det behöver inte betyda så mycket mer än att de leker krig.

#4 Jag tycker att det är lite svårt det där och även fel att stoppa och förbjuda krigslekar, speciellt när det gäller nyanlända barn. De leker det de erfarit. Det var deras verklighet och när de inte kan förmedla sig med språket och berätta hur de mår, så blir just leken ett sätt att berätta det de varit med om. Jag tycker att det är viktigt att vara närvarande och uppmärksam som pedagog här och lyssna på barnen och hur de leker. Så klart får man ju stäva efter att variera leken och inspirera till annat. Men att dämpa eller förbjuda det de ger uttryck för är nog inte rätt väg.

Zyperior
2016-04-23 18:07

#8 Håller med. Tycker det låter lite fördomsfullt att förbjuda vissa typer av lekar för att det kommer nyanlända.
Om det däremot kommer nyanlända, barnen leker dessa lekar och något barn mår dåligt av det. Då är det befogat att inte tillåta det. Men att i förhand förutsätta att barn från krigshärjade länder inte klarar av det är ganska fördomsfullt.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

2016-04-23 18:22

#9 Visst. Förbud överlag brukar handla om våra vuxna värderingar. Vad vi tror att barnen tänker eller ger uttryck för.

Många gånger underskattar vi dessutom barnens förmåga att skilja på lek och verklighet. Det har jag också gjort många gånger. Ibland kunde jag förfasas över en del lekar och det de säger. När barnen märkte min förvåning så reagerade de nästan alltid med samma förvåning och sa: "Men det är ju bara på låtsas.".

Sen anser jag att det är i princip omöjligt att skydda barnen från den verklighet vi lever i. För kanske 30-40 sedan kunde barnen leva i sin bubbla men idag med internet och medier som tränger sig på i våra liv, blir det svårt att värja sig för det.