Annons:
Etikettvärdegrundsfrågor
Läst 1911 ggr
StillaSinnet
4/24/16, 11:24 AM

Leka Muslim

Vi läste boken Melvin, Elsa och Krokodilia på förskolan. Boken berör en hel del värdegrundsfrågor genom sina bilder även om texten och handlingen rör något helt annat. Bilderna är detaljrika och skapar diskussioner. 

En flicka pekade på en kvinna i burqa som stod vid en rutchkana. Vi såg henne sedan i bakgrunden på många av bilderna och jag förklarade att hon säkert jobbade på förskolan som det handlade om eller var mamma till ett av barnen. Vi googlade på olika slöjor och jämförde Niqab, burqa och Codor och Hijab med tex indiska slöjor, Nunnedräkter och hur vi i Sverige var klädda med sjalar vid sekelskiftet 1800/1900-talet. Diskussionen ledde till hur varmt det måste bli under en burqa på sommaren och en pojke vars mamma syr mycket kläder förslog att det skulle kunna gå att få en variant som linne med täckt ansikte. Någon undrade hur de gör om de vill bada och vi googlade vidare på baddräkter för burqa som så klart finns. Deras diskussion var intressant att följa. Ingen var nedtryckande eller ifrågasättande utan accepterade att i vissa kulturer inom islam täckte kvinnan sitt ansikte för alla andra utom sin familj. 

En vecka senare kom pojken som haft idén om linne-burqa till mig och frågade om vi inte kan köpa in slöjor till förskolan. 

-Hur menar du? Undrade jag

-Ja, så vi kan prova hur det är. Vi kan ha dem bland maskeradkläderna, sa han.

Jag lovade att kika på vad de kostar. För mig var det självklart att avdramatisera genom att ordna in liten kläder, men så slog det mig… Tar man illa upp om man är muslim ifall övriga leker i slöjor? Vanhelgar man deras religion då? jag vill verkligen inte trampa på ömma tår. Vi har ingen muslimsk familj på vår förskola och därför väder jag mig hit

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Annons:
Loris M
4/24/16, 11:46 AM
#1

Leka muslim eller leka att klä sig på olika sätt? Jag tycker att du som pedagog verkar ha lyckats med att styra leken mot ett värdegrundsarbete på ett mycket bra sätt. Istället för att tysta ner och inte vilja/våga ta tag i barnens ärliga funderingar, har du varit lyhörd. 👍

Jag har haft flickor som hade slöjor och för dem verkade det vara ett klädesplagg helt enkelt. Ibland hade de  på sig slöjor, ibland inte. Ibland kunde de ta av sig den under dagen o.s.v. Vi har även haft föräldrar (som hade muslimskt bakgrund) som skänkte egensydda slöjor så att barnen kunde använda det som utklädningskläder. De föräldrar var bara glada över att vi visade intresse för deras sätt att klä sig. Har aldrig upplevt något negativt där. Vi har även bjudit in föräldrar med utländsk bakgrund ibland att berätta i barngruppen om deras land och då brukade de ta med sig något som är karaktäristiskt för det landet. Vilket ibland kunde vara just klädesplagg. 

Idag lever vi tyvärr i en värld där allt har blivit känsligt. Att vara muslim har blivit fult. Att bära slöja innebär förtryck…  och andra dumheter. I en sådan värld kan du kanske få kommentarer från andra föräldrar tänker jag som inte är muslimer. Att ni håller på med islamisering. Förhoppningsvis ser föräldrar på det på samma sätt som ni gör men risker finns att det kan ses på olika sätt.

StillaSinnet
4/24/16, 12:03 PM
#2

Ja, det är en balansgång, absolut! jag tänkte direkt att det här måste vara så som man upplevde det på mitten av 1900-talet om pojkar ville leka att de var flickor och klä sig i klänningar. idag är det helt avdramatiserat vill jag påstå. Ja,  alla fall i Sverige. Hoppas vi kommer dit med övrig klädsel också 🤗

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

blondifire
4/29/16, 9:53 PM
#3

jag arbetar på en mångkulturell förskola o dom har shalar bland utklädningskläderna som kan användas på fler olika sätt alltså inte renodlad hijab o ingen har reagerat negativt

S*Winsnes Wilda

Aleya
5/1/16, 7:34 PM
#4

Jag skulle nog säga att det är vi vuxna som dramatiserar klädesplagg och olika lekar. Jag skulle uppmuntra till detta. Och skulle någon vuxen komma och klaga så då får man lösa det då.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

StillaSinnet
5/6/16, 8:13 AM
#5

Här i veckan hade tre barn klätt på sig flera kjolar per barn. en runt midjan, en över axlarna och trätt en över huvudet. jag frågade vad de lekte.

-Vi leker burka, sa de. 

-Ser ni ut genom kjolen då så ni inte slår er? undrade jag

-Ja, man ser jättebra igenom, men ingen ser oss 🙂, svarade de glatt.

Så, det verkar som de vanliga utklädningskläderna räcker för tillfället. Barn är så underbara, uppfinningsrika och äger de fantastiska förmågorna som att fantisera och kreativt skapa leksaker på egen hand när det krävs. Ibland är vi vuxna allt för snabba att lägga oss i och tillrättalägga lite för mycket.

Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Aleya
5/6/16, 8:30 AM
#6

#5 misstänkte att dom skulle göra nått i den stilen. ☺ Men det är bra att dom inte låter sig stoppas. Vi vuxna skulle behöva minnas hur det är att vara barn ibland. 😊

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
tlover
5/19/16, 7:35 AM
#7

När jag var tonåring bar jag sjal var och varannan dag och inga av mina muslimska vänner tog illa upp.

Jag bär den däremot så att man ser halsen så det är ju inte som en hijanb.

l'm back

Upp till toppen
Annons: