Annons:
Etiketterspråkflerspråkighet
Läst 1430 ggr
[Thiah]
4/28/16, 7:15 PM

Två dialekter lika värdefullt som två språk...

Ville dela med mig av en artikel från finlandssvenska Hufvudstadsbladet. Jag som ,jobbar dagligen med två språkliga familjer samt har en egen familj med två olika sorters svenska , tycker artikelns innehåll låter toppen. https://www.hbl.fi/artikel/barn-drar-nytta-av-tva-dialekter/

Annons:
Loris M
4/30/16, 9:20 AM
#1

Man är tvungen att logga in för att kunna läsa. Kan du berätta kort vad de kommit fram till?

[Thiah]
4/30/16, 11:46 AM
#2

#1 jag ska göra det bara jag kommer till datorn. Attans, trodde det skulle funka :/

[Thiah]
4/30/16, 1:08 PM
#3

Det är en studie gjord av cambridge universitet. Dom har följt 64 barn på Cypern (ny grekiska och cypriotisk grekiska) med olika språk varianter. Ett citat "Forskningen visade att barn med två språkvarianter har bättre färdigheter än dem med bara en språkvariant när det gäller minnesförmåga, koncentrationsförmåga och kognitiv flexibilitet. Samma slags kognitiva fördelar har i tidigare forskning kopplats ihop med tvåspråkiga barn. – Enligt vår forskning är skillnaden mellan språk och dialekter inte så betydande. Systematisk variation mellan två språkformer, till och med språkformer som ligger nära varandra, ser ut att stimulera sinnet och leda till bättre kognitiva resultat, säger doktor Kyriakos Antoniou i ett pressmeddelande." Jag fann detta extra intressant då jag försöker att hålla min rikssvenska med sonen medan maken pratar finlandssvenska. Har själv ansett att desto fler synonymer (toalett, vessa t.ex…) desto bättre. Och nu fick jag vatten på min kvarn :D

Magi-cat
4/30/16, 1:33 PM
#4

#3 "– Enligt vår forskning är skillnaden mellan språk och dialekter inte så betydande."

Häftigt! Det visste jag inte! Tack, Thiah!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Thiah]
4/30/16, 1:38 PM
#5

#4 visst är det häftigt!? Och npå ett sätt ganska självklart om man tänker efter.

Loris M
4/30/16, 1:55 PM
#6

Det var intressant! Tack Thiah för att du utvecklade det. 🌺

Jag måste erkänna att jag nog aldrig tänkt på dialekter på det sättet.  Eller hur gör föräldrar som pratar olika dialekter när de pratar med sina barn. Eller ännu mera intressant, hur gör barn i sådana fall? Pratar de båda dialekter eller väljer de en av dem? Hur gör ditt barn Thiah?

Annons:
Loris M
4/30/16, 2:03 PM
#7

Kom förresten på att jag har en bekant som har ett barnbarn som flyttade till Skåne när barnet var nyfött. Ingen av föräldrar pratar skånska, men när flickan började på förskolan och började prata så småningom så var det mest skånska. Är det vanligt/ovanligt? Vet inte hur det blev sen och vad flickan pratar för dialekt nu, men det är också rätt så intressant och påminner väldigt mycket om språkliga mönster vid flerspråkighet.

[Thiah]
4/30/16, 4:28 PM
#8

Min son är bara 2 så han pratar inte riktigt på nått sätt ännu. Eller ko, finlandssvenska u:et har han. Däremot vet jag att MÅNGA av "mina" barn får en rikssvenska accent i sin svenska när de börjat vara med mig. Många föräldrar kommenterar att deras barn börjat säga saker på rikssvenska eller helt bytt accent. Speciellt när dom leker dagis( mig) hemma.

Upp till toppen
Annons: