Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (7) Senaste inläggen

Arbetslaget Arbetsmiljö Barns rättigheter, delaktighet och demokrati Bedömning och dokumentation Forskning Fritidshem Föräldrasamverkan Genus Hållbar utveckling IKT och digitalt lärande Info från admin Kvalitets- och utvecklingsarbete Ledning och organisation Lekar/undersökningar Lek och lärande Litteratur Matematik Naturvetenskap och teknik OT - Diverse Pedagogiska dilemman och svåra samtal Pedagogiska inriktningar Pedagogiska miljöer Samhällsdebatt Skapande och estetiska uttrycksformer Skola och förskoleklass Specialpedagogik Språk och flerspråkighet Styrdokument Tematiskt arbetssätt och projekt Tips och inspiration Traditioner och firande Undervisning i förskolan Utbildning och studier Utomhuspedagogik Värdegrundsfrågor Yrkesprofession Övrigt
Övrigt

Om att som vuxen bekräfta barnens lek

2016-04-28 20:23 #0 av: Magi-cat

Intressant forskning om hur barnens koncentration påverkas av hur vuxna agerar i leken. Spännande samspel som man kanske inte är medveten om hur det påverkar barnet!

Det är bättre att inspirera och visa intresse än att vara överentusiastisk, drivande och instruera...

"– Ta möjligheterna till att lära, hellre än att bara försöka instruera barnen, säger Andreas Falck, doktorand i psykologi.

...

När en vuxen bekräftar barnets uppmärksamhet genom att själv visa intresse, gör det så att barnet lär sig om sin egen uppmärksamhet. Detta skiljer sig från när föräldrarna själva påkallar barnens uppmärksamhet."

http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/drivande-foraldrar-kan-stora-nyttig-lek?utm_source=twitterfeed&utm_medium=facebook

"Freden måste komma först. Gör den inte det min vän, kommer inget efter den." (Tage D.) 

Anmäl
2016-04-30 09:18 #1 av: Loris M

Intressant att de fokuserat på ögonrörelser i deras studier. Det här med leken och när vi vuxna ska gå in och när vi ska hålla oss i bakgrunden är inte helt okomplicerat. Och det är egentligen otroligt mycket mer avancerat än vad denna studie kunnat visa. Ibland kan man förstöra en lek som vuxen genom att gå in även om barnet är helt uppslukat av leken och själv initierat den. Det är mycket som spelar in. Bidrar den vuxne med något nytt, eller påtvingar den vuxne en annan vändning som inte barnet tänkt sig eller önskar? När i leken den vuxne agerar och hur? o.s.v. 

De skriver också:

"Andreas Falck tror att det är fullt möjligt att samma mönster gäller hos äldre barn och vuxna. Om någon med auktoritet intresserar sig i något man själv har dragit uppmärksamhet till bekräftar det ju ens intresse.

– Det är en intressant tanke att prova i skolmiljö för att se om det stämmer även på äldre barn, säger Andras Falck."

Så är det så klart. Det finns mycket pedagogisk forskning som visar att det bästa vägen till elevers lärande är just genom att visa intresse och uppmärksamma det de är intresserade av och att utgå ifrån deras referensramar. 

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.