Etiketterskolaförskoleklass
5/1/16, 6:38 PM

Förskoleklassens vara eller icke vara

En majoritet i utbildningsutskottet vill att regeringen ska ta fram ett förslag om tioårig grundskola. De vill också att förskoleklassens förskollärare ska vidareutbildas för att kunna undervisa i förskoleklassen. Just det här sista har jag nog missat helt i de senaste tidens diskussioner. Lite märkligt är det kan jag tycka. Förskoleklass ska inte vara skola och leken ska fortfarande få stor plats. Men nu menar de tydligen att barnen ska lära sig läsa, skriva, räkna… När ändrades det? 🤔

"Regeringen bör arbeta fram ett förslagom tioårig grundskola och vidareutbildning av förskollärare så att de kan bli behöriga att undervisa i den nya tioåriga grundskolan. Det uppmanade en majoritet – bestående av M, L, Kd, C och SD – i riksdagens utbildningsutskott regeringen i ett så kallat tillkännagivande på torsdagen.

– Vi ska givetvis behandla detta som tidigare tillkännagivanden, på det sätt som lagen föreskriver, säger utbildningsminister Gustav Fridolin. Enligt honom gäller kärnfrågan om förskollärare ska vara behöriga att undervisa sexåringar eller inte.

- Min uppfattning är att förskollärare är akademiskt utbildade experter på små barns lärande. Däremot, för att vi ska kunna genomföra läsa-skriva-räkna-garantin från förskoleklass till årskurs 3, kommer det även innebära att man måste titta på hur fortbildningsbehovet ser ut för alla som jobbar där.

Vad är det egentligen i alliansens förslag som ni är emot?

– Det är en väldigt bra fråga. I den här diskussionen har det funnits många symboler. Vi ska titta närmare på det, men om man ska tolka tillkännagivandet som att man inte anser att förskollärare är behöriga att undervisa sexåringar, då har vi en åsiktsskillnad. Då måste vi hantera den. "

Källa

Vad tycker ni om förslaget och vad tycker ni om förskollärarnas kompetens? Räcker den inte till att undervisa i förskoleklass?

Fridaaaa
5/1/16, 6:44 PM

Korkat om vi ska behöva utbilda oss ytterligare!
Förskoleklass är ju mellanläge mellan skola och förskola. Och tycker det ska förbli så, bättre för barnen!

Är på VFU nu i förskoleklass, och tycker det är bra upplägg för barnen.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

5/2/16, 11:50 AM

Jag tycker det ska stressas i sådan tidig ålder. Varför måste man redan i förskoleklass lära sig räkna/läsa/skriva som en del av läroplanen? Barnen jag haft brukar ändå intressera sig för det utan att det ska tvingas fram. Leken är ännu viktigast och behöver få sin plats i vardagen.