Etikettyrkesprofession
2016-05-01 21:50

Sämsta yrket

Om man vill bli riktigt deprimerad (och ledsen) kan man kika in HÄR och läsa att andra iFokus medlemmar listar förskolläraryrket som ett av de sämsta yrkena som finns. På plats nummer fem. 😐T.o.m. att vara militär i krigstider tycker de är bättre än att vara förskollärare?! 🤪

Vad säger ni?

Hoseok
2016-05-01 21:54

Blir oerhört ledsen över att se detta. Sorgligt. Har bara varit vikarie på förskolor och det är ett av de bästa jobb jag haft.

2016-05-01 21:57

Visst är det sorgligt! Jag älskade att jobba som förskollärare. Att se barnen lära och utvecklas, att bidra till deras lärande, att göra skillnad…. Hur kan man tycka att det är så dåligt? 😕

Hoseok
2016-05-01 21:59

Jag kan dock förstå varför folk tycker som de gör gällande det. Dålig lön och slitsamt pga brist på personal på förskolorna. Det är ju en faktor. Likadant med att vara vårdbiträde. Jag ser det som ett av de sämsta yrkena. Inte för att jag skulle tycka det var onödigt eller så på något vis, utan just för att det är slitsamt och lönen inte är värt mödan.

Har stor respekt för folk som jobbar inom äldreomsorgen etc eftersom min mamma gör det.

2016-05-01 22:06

#3 Jo, det är klart. Det här är ett yrke man oftast väljer med hjärtat och inte för att få status eller en hög lön. Men det känns ändå tråkigt att veta att så många ser ner på yrket.

tlover
2016-05-01 22:17

Jag röstade det som ett av de sämsta yrkena (4 stjärnor däremot bättre än militär i krigstid som fick 5). Nu har jag inte jobbat som förskolelärare men jag har ju sett dom som gör det som förälder och har jobbat inom vården vilket är dåligt på samma sätt som jag anser förskolelärare är dåligt.

Jag ser inte alls ner på förskolelärare men det är för allas skull för stora grupper, för dålig miljö (lokaler som lätt blir högljudda tex) och för få lärare per barn.

Hade det alltid varit små grupper, många förskolelärare, bra lokaler, hjälpmedel vid behov (tex arbetskläder ev lyfthjälpmedel av ngt slag som inte blir för konstigt) så skulle det vara en helt annan sak.

l'm back

2016-05-02 09:00

#5 Förhoppningsvis tänker även de andra som klassat det som sämsta yrket, på samma sätt. Då kan jag förstå det. Men inte annars, för det här är ett väldigt meningsfullt och viktigt yrke, tycker jag.