Etikettarbetsmiljö
Uppkatten
2016-05-03 00:01

Arbetsmiljölagstiftningen - fråga

Arbetsmiljölagstiftningen gäller inte när det gäller förskolebarn, läste jag precis. Finns det någon annan lagstiftning man kan hänvisa till när det gäller barns rätt till en god arbetsmiljö?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

2016-05-03 07:25

Det var en väldigt bra fråga! Jag tror inte att det finns någon lagstiftning som på samma sätt skyddar och förebygger ohälsa/olyckor som arbetsmiljölagen. Det brukar anses att eftersom vuxna och barn delar samma arbetsmiljö och eftersom Pedagoger omfattas av arbetsmiljölagen, så är även barnen skyddade. Vilket tyvärr inte räcker alla gånger.

Jag vet att det finns lokala överenskommelsen (eller vad man ska kalla det för) där kommunen gör en gång per år (tror jag att det var) tillsyn. Man tittar på ute-och innemiljön och då har man fokus på barnen: finns det några säkerhetsrisker, riskerar något barn klämma sig, skada sig, lätt att ta sig ut på vägen…. Då är Pedagoger  skyldiga att rapportera in om de ser några risker.

Det var också så att om något barn skulle skada sig allvarligare. skulle Pedagoger skriva en tillbudsrapport och skicka till kommunen. Om de sedan analyserade det här och gjorde något vettigt med det vet jag inte. Allt det här är egentligen inte så täckande och jag tycker att barnen borde omfattas av arbetsmiljölagen. Det gör skolbarn.

Uppkatten
2016-05-03 09:21

Just när det gäller små barn borde det vara extra viktigt med en tydlig lagstiftning. Alla i beslutsfattande position (inom förskolan) är ju dessvärre inte kunniga när det gäller arbetsmiljölagstiftningen, stress, hälsa etc idag. Ibland saknas även klokhet och empati. Eftersom förskolan i dag betraktas som det första steget i barnens utbildning så borde det vara en självklarhet att förskolans barn skyddas genom arbetsmiljölagstiftningen, och att alla på förskolan (och i synnerhet cheferna) är väl förtrogna med vad lagstiftningen innebär. Och följer den. Det skyddet måste vi vuxna ge barnen. Barnen väljer inte själva att vara på förskolan, och har små möjligheter att lämna förskolan om de upplever förskolan som för bullrig, stressig, rörig o s v.