Etikettertipsinspiration
2016-05-10 19:30

Lärare tipsar - mottagande av nyanlända

Lärarnas tidning har sammanställt en lista med tips från lärare om hur mottagandet av nyanlända elever kan underlättas. Sajter, bloggar….  och bl.a.

"Lärarna Sofia Bengtsson och Cecilia Jardelid på Veinge-skolan i Laholm har sammanställt en sida där lärare som arbetar med nyanlända kan hitta användbara länkar, övningar, filmer med mera på olika språk eller på lätt svenska. De tar gärna emot nya tips. nyanlanda.veingeskolan.se"

Lina Strindlund
2016-05-10 19:38

aha! detta kan ju vara bra att veta för oss alla. :D

Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro.

2016-05-10 19:39

Absolut!

Jag ska samla in lite fler tips (i denna tråd) som jag känner till. Ni andra får gärna fylla på med egna tips.

2016-05-10 19:48

Jag har skrivit tidigare om "Specialpedagogikens dag" vid Stockholms universitet där jag själv var med och lyssnade på seminarier och föreläsningar. Temat var nyanlända och UR var med och spelade in under dagen dagen. Nu finns föreläsningar inspelade och tillgängliga på Urplay. Bl.a. denna:

"Skolverket ansvarar för kartläggningen av nyanlända elevers kunskaper. Nyanlända delas in i två grupper: de som inte kan läsa eller skriva och de som kan läsa och skriva på ett eller flera språk. Här ges handfasta råd hur lärare ska kartlägga elevens kunskaper och på så vis placera eleven i rätt årskurs. Medverkande: Pille Pensa Hedström, undervisningsråd på Skolverket, Heléne Sandström, projektansvarig och Maria Nordlund, projektledare i PRIM-gruppen. Inspelat den 9 mars 2016 på Aula Magna, Stockholms universitet. Arrangör: Specialpedagogiska institutionen på Stockholms universitet."

Här kan ni lyssna på den inspelade föreläsningen!

2016-05-10 19:52

Mer från denna dag…

Professorn i tvåspråkighet Monica Axelsson föreläser om nyanlända och lärande.

"Vad är skillnaden i inlärning och bemötande för nyanlända elever i en stor respektive liten kommun i Sverige? Hur påverkar elevens skolgång i hemlandet kunskapsutveckling och inlärning i den svenska skolan?"

2016-05-10 19:55

Samverkan kring flerspråkighet

"Elisabeth Lindén är forskare i specialpedagogik och här föreläser hon om elever i grundskolan som har ett annat modersmål än svenska. Hon anser att flerspråkiga elever ska kunna få sin första läs- och skrivundervisning i olika ämnen och på olika språk samtidigt. Nyckeln till framgång är samverkan mellan modersmålslärare och specialpedagoger och att man bygger läsningen på elevens starkaste språk"

2016-05-28 11:19

Nihad Bunar som är redaktör för boken "Nyanlända och lärande" som Axelsson tar avstamp i i sin föreläsning (i #4), håller själv i en öppen föreläsning på samma tema.