Etiketterbarns-rättigheterdelaktighetdemokrati
5/12/16, 7:32 PM

Vägrades mat - ville inte ta av sig kepsen

"Händelsen inträffade på en grundskola i april förra året. Pojken hade keps på sig i matsalen och personalen krävde att han skulle ta av den för att bli serverad. I sin anmälan till Skolinspektionen skriver mamman att sonen har fått dispens för att bära huvudbonader i skolan. Hon skriver dessutom att sonens elevassistent försökt förklara detta för matsalspersonalen men att assistenten inte fått gehör för sin vädjan. Istället föreslog personalen att pojken skulle äta i ett annat rum och då få behålla kepsen på."

Källa

Fridaaaa
5/12/16, 7:35 PM

Om han fått dispens är det fel av personalen att sätta honom i annat rum, tycker jag. Låter ju som att pojken har någon diagnos eller så med tanke på att han har assistent och då kan ju kepsen bli en trygghet eller liknande för honom

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tlover
5/19/16, 7:30 AM

Det låter ju som #1 säger att pojken i fråga har diagnos av något slag (att han redan hade dispans och att han har personlig assistent) då är det ju väldigt fel att vägra mat, kepsen kan vara en trygghet som #1 säger så detta kan ha förstört pojkens dag, ja till och med vecka.

Sen även om han inte har diagnos så är det ju fel att ge dispans för att sen ta bort den bara sådär. Vad lär det barnen? Att man aldrig kan vara säker på vuxna?

l'm back