Etikettföräldrasamverkan
2016-05-13 07:36

Föräldrar ska ge sin bild av verksamheten

Skolinspektionen går ut nu med en stor enkät till förskoleföräldrar, som får ge sin bild av förskoleverksamheten på områden: omsorg, trygghet, utveckling och lärande. 48 kommuner och 758 förskolor omfattas av undersökningen och jag hoppas att ni tar chansen att tycka till. Era synpunkter är viktiga.

"Enkäten görs i kommuner som Skolinspektionen planerar att besöka hösten 2016. Vid besöken granskar inspektörerna vilka förutsättningar kommunen ger sina förskolor, så att de i sin tur kan ge alla barn en god pedagogisk verksamhet och god omsorg i en trygg miljö. Granskningen görs utifrån de regler som gäller för förskolan, till exempel skollagen och läroplanen. Föräldrarnas svar är ett av flera viktiga underlag, som inspektörerna använder när de bedömer kommunerna"

Källa

Skolinspektionen skickar ut enkäter till berörda förskolor och de ska sedan lämna dessa till er.  Har ni inte fått dem, fråga era barns Pedagoger. Här ser ni vilka kommuner Skolinspektionen valt ut.

"I mindre kommuner ingår samtliga förskolor och i större kommuner ingår ett slumpmässigt urval av förskolor i undersökningen.

I dessa kommuner görs enkäten: Ale, Arjeplog, Borås, Botkyrka, Danderyd, Eslöv, Gnesta, Grästorp, Gullspång, Haparanda, Herrljunga, Höganäs, Järfälla, Klippan, Laholm, Lidingö, Lindesberg, Lomma, Malmö, Malung-Sälen, Mora, Munkedal, Nora, Norsjö, Nybro, Nykvarn, Nässjö, Orsa, Skara, Skövde, Sollentuna, Strängnäs, Säffle, Sävsjö, Söderköping, Torsby, Torsås, Tranås, Ulricehamn, Umeå, Vansbro, Varberg, Vaxholm, Vännäs, Västervik, Älvkarleby, Överkalix och Övertorneå."