Etikettyrkesprofession
2016-05-14 18:52

Förflyttningar av personal i förskolorna

Jag har funderat lite på vad som egentligen är bäst med att vara kvar länge på samma förskola eller flytta runt väldigt mycket. Det verkar ju vara ett yrke som ger stora möjligheter till arbetsplats byte. Jag själv föredrar att vara på samma plats, men jag vet många som kanske bara stannar en termin innan de byter igen. Cheferna i mitt område verkar även rekommendera förflyttning för många.

Det finns ju många för och emot, men vad tycker ni?

2016-05-14 19:14

Jag förstår inte vitsen med att jobba på en arbetsplats i en termin och sedan byta. Man hinner ju inte ens lära känna barnen eller kollegor. Jag tycker inte att det är bra att byta för ofta. Det tar tid att komma in i rutiner, lära känna barn, föräldrar, kollegor. Du kanske har börjat jobbat med ett tema/projekt och då hinner du inte ens se barnen utvecklas eller slutföra något. Utifrån ett barns perspektiv är det inte heller bra. Att få nya vuxna hela tiden som knappt hinner lära känna dem eller se deras behov är inte så bra.

Men att byta avdelning eller förskola efter något år är både bra och nödvändigt tycker jag. Jobbar man länge med samma personer kan man lätt bli hemmablind. Det är nyttigt att jobba med andra och "tvingas" förhandla och diskutera arbetssätt och synsätt.

2016-05-14 19:16

Men vad säger cheferna? Varför rekommenderar de förflyttningar?

2016-05-14 19:47

Ja, precis så resonerar jag också. Jag tycker det har varit jätterörigt och segt i arbetslagen när det varit byte i personalen hela tiden.

Jag vet inte om det var en eller flera av cheferna som undrade om de ville börja på någon av de andra förskolorna istället. Det var till några Pedagoger som hade varit på samma förskola en längre tid och att de fick för stort ansvar då alla förlitade sig på  "den mest erfarna på just den förskolan".

2016-05-14 19:57

Ja, det blir ju rörigt och segt och barnen känner ju också av det. Dessutom vet jag att föräldrar uppskattar att det inte är för stort personalombyte. Om man tänker sig ett utvecklingssamtal så är det viktigt att Pedagoger verkligen ser barnet och har kunnat följa dess utveckling och har kunskap om det.

2016-05-15 06:07

"Man" säger väl att det tar 2 år för ett arbetslag att bli bra. Man behöver tid för att bli bra tillsammans. Skulle bli tokig om mina kollegor byttes ut varje termin.

2016-05-15 12:28

Där jag har vikarierat som mest har jag under de 3åren arbetat med 15 olika anställda Pedagoger utav ca. 5-6 platser på två avdelningar.

Fridaaaa
2016-05-16 12:00

Jag tycker det är bra att flytta runt ibland och olika åldrar. Man lär sig så mycket på det, nya arbetskamrater osv :) Inte efter en termin men efter några år kanske :)
ANtingen mellan avdelningar eller ny förskola :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[NeferNefer]
2016-05-18 03:07

Som förälder kan jag ju säga att de många personalbytena på en av mina barns förskolor är en bidragande orsak (men inte enda orsaken) till att vi byter förskola för det barnet. Det blir ingen kontinuitet, så fort hen fäster sig vid en person försvinner den, och jag själv har tröttnat på att försöka lära mig nya namn hela tiden.