Etiketterbarns-rättigheterdelaktighetdemokrati
2016-05-18 07:51

Tidig förskolestart kritiseras

Norges regering planerar att låta barn börja på förskolan redan vid elva månader. Något som skapat debatt och många Pedagoger och psykologer är kritiska till förslaget.

"Frågan om när det är lämpligt att barn börjar i förskolan eller grundskolan är ett ständigt ämne för diskussion föräldrar emellan. På DN:s debattsida på tisdagen skriver forskare om att barn födda i december hamnar efter i utvecklingen, antagligen därför att de tvingas börja skolan innan de hunnit mogna.

Att säga när barn är mogna för förskola är svårt säger Gunilla Preisler, barnpsykolog.

– Barn kan ju inte säga vad de tycker och tänker. Har man ett välutvecklat språk när man börjar förskola vore det bra, för att kunna uttrycka sig och förstå andra. Före ett och ett halvt år skulle jag inte rekommendera någon. Om man finge välja.

Hon avråder föräldrar från att sätta ett knappt ettårigt barn i förskola.

– Det blir stressfullt för ett så litet barn. Sedan finns den medicinska aspekten, att det florerar mycket på dagis.

Enligt Magdalena Karlsson, sakkunnig på Skolverket, har frågan om att låta så små barn börja förskola inte ens varit på den svenska politiska dagordningen på många år. Regeln om att kommunerna har skyldighet att erbjuda förskoleplats till barn från ett års ålder kom redan på 1980-talet och har inte ifrågasatts, säger hon."

Källa

Vad tycker du om en så tidig förskolestart?

2016-05-18 07:55

Vi har tidigare diskuterat tidig förskolestart här på sajten och om det är lämpligt att så småbarn går i förskolan, samt vid vilken ålder anser vi att barnen är redo för förskolan och varför. Här är tråden:

Magi-cat
2016-05-18 07:58

11 månader? 😮🤦‍♂️

Magdalena Karlsson:

"På 1970-talet fanns det spädbarn på svenska dagis, men det var en tid då dagis var till för att föräldern skulle kunna arbeta. I dag ser vi på förskoln som något som mer är till för barnen och deras utveckling.   "

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Thiah]
2016-05-18 15:19

För mig är den inte konstig. Här i finland har barn rätt att komma från  ca 10 månader.  Föräldrapengen tar slut vid cirka 9  månader nämligen och därefter är det fritt fram.

Men hade jag kunnat hade jag velat att 2 år är lägsta gräns. Men i dagens samhälle är det inte alltid möjligt och då skulle jag vilja att grupperna med små barn är extra små.

Magi-cat
2016-05-18 15:29

#3 Du har förstås rätt. Ibland behövs det. Bra eller inte beror på hur förskolan/dagis är anpassat för de små. Extra viktigt när de är så små.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen