Etikettföräldrasamverkan
2016-05-19 08:29

Undanber uppvaktning på skolavslutningen

Lärare på Lillåskola i Hofors har gått ut med en uppmaning till alla föräldrar att inte uppvakta sina barn med blommor och presenter på skolavslutningen.

"Sonnie Eklund är tillförordnad rektor på skolan.

– Vissa barn får en massa blommor hängande från halsen. Vi tycker att vill man fira sitt barn så kan man göra det hemma. Alla föräldrar har olika ekonomiska möjligheter, så vi tycker att känns bäst att göra så här, säger hon.

Likaså avböjer de själva att uppvaktas med blommor och presenter."

Källa

Vad tycker du? Gör skolan rätt enligt dig?

Åsa S
2016-05-19 08:40

Svårt det här har jobbat som lärare gymnasiet och jag tycker att man ska få fira sina barn och ge dem ett festligt tillfälle men samtidigt har jag sett de som tagit studenten som inte har fått några blommor och INGEN familj dyker ens upp på deras student utan de står och gråter i bakgrunden. Vi gjorde som så att skolan hängde blommor runt alla elevers hals så ingen elev blev utan men samtidigt kan man inte sopa bort alla orättvisor det är en del av livet ibland får man inte samma sak som alla andra man det är nog inte bra ifall man hela tiden tar bort sånt som kan såra nån annan medans barnen växer upp de måste få lära sig hantera det svåra i livet med när man växer upp för att bättre klara det som vuxen..

2016-05-19 09:12

#1 Jag är också kluven i frågan och resonerar som du. Livet är fullt av orättvisor och vi kan omöjligt skydda barnen från allt. Samtidigt, de gånger vi kan det, så är det kanske bra att vi gör det. Har också varit med om och kompenserat många gånger när föräldrar exempelvis inte tagit med sig extra kläder eller annat.

Ibland kan skolan vara obetänksam också och utsätta barnen för obekväma situationer. Nyligen var ett av mina barn på utflykt med skolan och då fick i hem en lapp där det stod att de får ta med sig cykeln, hjälmen och fika (om de ville). De förutsatte helt enkelt att alla barn har cyklar. Och det tycker jag är är fel att göra.

[NeferNefer]
2016-05-29 19:42

Bra att skydda dem så gott vi kan, så inte skolavslutningar blir ännu ett smärtfyllt minne av att vara utanför … ❤️